Barn og familier på flukt

Innhold

Det finnes mye litteratur, filmer og ressurser på nett om det å være på flukt. Her finner dere et utvalg gode ressurser for barnehage.

Noen barn og foreldre har opplevelser og erfaringer med å være på flukt fra vold og krig. Familiene som kommer til barnehagen, har fått tilflukt i et nytt land, men møtet med det nye samfunnet kan likevel oppleves som utfordrende og vanskelig.

For mange vil barnehagen representere det viktigste holdepunktet i kontakten med det norske samfunnet. Barnehagen har en viktig rolle i å skape trygghet og være et godt sted å komme for både barna og familien deres.

  1. Espira Barnehager og SOS barnebyer har laget en film om hvordan man kan ta imot barn på flukt fra krigsområder. Filmen retter seg  særlig mot personale som skal arbeide direkte med barn med flyktningbakgrunn.


    Filmer fra flykting.net om barn og familier på flukt. Filmene kan f.eks. benyttes til refleksjon i personalgruppa.

  2. Ti råd om hvordan møte barn med traumer fra krig. Plakaten gir enkle, grunnleggende råd til barnehagen. Det kan være lurt å benytte plakaten til å snakke sammen om hvordan vi som ansatte  møter barna og samarbeider med foreldrene deres.

  3. Når barn og foreldre opplever kriser og sorg i forbindelse med flukt og migrasjon

    Hvordan barn opplever etableringsfasen i et nytt land, påvirkes i stor grad av familiebakgrunn, og hvorfor de har forlatt hjemlandet. Likevel vil sorg og tap over det de har forlatt, være noe som er felles for de fleste.

    Hva trenger barn som har opplevd krig?

    Barn som har flyktet fra krig, bruker mye krefter på å håndtere vonde opplevelser. De har samme behov som andre barn, men trenger mer av det gode. Artikkelen handler om hvordan vi kan møte disse barna.

     

     

  4. Psykologisk førstehjelp til barn og familier på flukt

    Brosjyra gir konkrete råd i forbindelse med å møte barn og familier i en svært sårbar situasjon. Når du får kontakt med et barn eller en familie, blir kjent med dem og får dem til å føle seg trygge, er du med å gjøre livet deres litt bedre.

     

  5. Flyktningkompetent barnehage

    Et lettlest hefte som egner seg for refleksjoner i personalgruppa. Heftet omhandler blant annet: 

    • En inkluderende barnehage for alle
    • Hvordan bygge kapasitet hos de voksne i barnehagemiljøet?
    • Flyktningebarna – hvem er de, og hvordan kan vi forstå hvem de er?
    • Stress og traumatisering
    • Konkrete metoder som kan brukes i barnehagen når barna er traumatisert.
    • Nyankomne 0–6
      • Råd til barnehagen om nyankomne barn til barnehagen (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring, NAFO)
    • Landinfo
      • Landinfo er et nettsted for informasjon om ulike land og er utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon. Landinfo innhenter, vurderer og analyserer landinformasjon, og formidler landkunnskapen blant annet gjennom skriftlige produkter, foredrag og opplæring. 
    • Flykning.net –  RVTS
      • Et nettsted om psykososial oppfølging av asylsøkere og flyktninger. Hovedfokus i Flyktning.net knytter seg til det spesifikke med å være en flyktning; flyktningrelaterte erfaringer, livsbetingelser og hjelpebehov. Her er det også oversikt over flere aktuelle nettsteder som kan være til hjelp for å finne informasjon.
    • Psykososial beredskap ved kriser og katastrofer
      • Nettside med aktuelle temaer og aktuelle artikler om blant annet krisereaksjoner, og hvordan støtte kriserammede. 
    • Digitalt grunnkurs i traumeforståelse og traumebevisst omsorg
      • På dette kurset vil du få en innføring i grunnleggende traumeforståelse, med ekstra fokus på utviklingstraumer og traumebevisst omsorg.
    • Hva er det viktig for barnehager og skoler å vite om flyktninger?
      • Nettside fra Læringsmiljøsenteret ved UiS. Barnehagen og skolen spiller en avgjørende rolle i flyktningers liv. Hvordan kan de legge best til rette på forhånd, og etter at barnet er på plass?
Til toppen