Satsingsområder for Bergeskogen Idrettsbarnehage.
Hovedmål
Gjennom idrett, lek, bevegelse, gode naturopplevelser, og gjennom samhandling med andre mennesker, lærer barnet verden og seg selv å kjenne.
Idrettsglede - mestring - selvdisiplin - følge beskjeder og regler.
Idrett – lek og bevegelse / pedagogisk idrett
Vi er en idrettsbarnehage – ikke bare for idrettens skyld, men for pedagogikkens. Målet med å arbeide med pedagogisk idrett er en integrert del av arbeidet med å løse pedagogiske oppgaver, som for eksempel musikk, dans, drama, forming, natur og miljø og realfag. Idretts- og lekeaktiviteter inngår som metode i det pedagogiske arbeidet.
Viktig for utvikling av skjelett og muskelstyrke:
At barn får mulighet til regelmessig og variert fysisk aktivitet er helt avgjørende for at de skal oppnå normal vekst og utvikling av muskelstyrke og motoriske ferdigheter. I tillegg har det stor betydning for skjelettet. Når du trener vektbærende aktiviteter - som å løpe, hoppe og gå, blir skjelettet belastet. Dette gir et sterkere skjelett, på samme måte som det å trene styrke gir deg sterkere muskler.
Fysisk aktivitet kan gi mentale fordeler og et rom for å utvikle et inkluderende klima teknikk - styrke - robusthet - selvfølelse.
Likestilling og likeverd
Kvinnlige og mannlige rollemodeller
Barn trenger både kvinnelige og mannlige rollemodeller. Dette har Bergeskogen idrettsbarnehage et bevisst forhold til, og for tiden er 4 menn ansatt hos oss. Barn i barnehagen trenger å få oppleve at både kvinner og menn kan ta del i omsorg og være med i alle aktivitetene i barnehagen. Ved at begge kjønn er representert i personalet, sikrer man variert kompetanse. Likestillingsarbeid i barnehagen er en lovpålagt oppgave. Det er ikke noe barnehagen kan velge bort eller overlate til "ildsjeler".
Målet er imidlertid ikke å få like mange menn og kvinner, men å bryte med de synlige og usynlige barrierene som hindrer jenter og gutter i å ta utradisjonelle valg. Likestilling er derfor like viktig for gutter som for jenter. Det er et spesielt viktig å jobbe med holdninger.
"Jeg er meg"
“Jeg er meg» er et prosjekt for å fremme barns seksuelle helse og forebygge seksuelle overgrep mot barn.
Kunnskap om kropp, følelser og relasjoner er viktige forutsetninger for at barn utvikler mestringskompetanse for egen helse, og legger grunnlaget for en helsefremmende livsstil- og gode valg senere i livet.
Åpenhet og det å gi barn et ordforråd som gjør at de kan snakke om kropp, seksualitet og grenser, kan virke forebyggende mot seksuelle overgrep og bidra til at barn blir tryggere på å sette egne grenser for kroppen sin.
En viktig del av prosjektet har vært å styrke de ansatte i barnehage sin kunnskap og bevissthet om barns naturlige seksuelle utvikling, og hvordan denne kommer til uttrykk gjennom lek og atferd. Ved at vi har fått økt kompetansen hos personalet, er vårt håp at vi er satt i bedre stand til å snakke med barn om disse temaene, og dermed lettere kan identifisere barn det er grunn til å bekymre seg for.
Gjennom temabaserte samlinger i barnehagen jobber vi med å styrke barns begrepsapparat om alle deler av kroppen og om de ulike følelsene. Barna skal lære om – og øve på å respektere egen og andres kropp og grenser.