Push-ups for TV-aksjonen

Tjodalyng skole skal ta push-ups for TV-aksjonen og Leger Uten Grenser. Mens elevene samler inn penger per repetisjon skal lærer forsøke å sette ny verdensrekord!

Leger Uten Grenser er temaet i årets TV-aksjon og inntektene skal gå til arbeidet med å gi livreddende helsehjelp og medisiner til mennesker som trenger det mest.

I den forbindelse skal elevene ved Tjodalyng skole bruke sin fysiske styrke til å pushe frem penger til årets TV-aksjon. Det skjer torsdag 6. oktober kl. 09.30.

Erstatter skoleløp

En kjent innsamlingsaktivitet er det gode gamle skoleløpet. Dette fungerer ved at elever blir sponset av for eksempel foreldre, besteforeldre eller naboer, med en gitt sum per runde. Elevene løper så langt de klarer innenfor en gitt tidsramme, og de totale inntektene blir lagt til i en Spleis laget av skolen.

I år velger elevene ved Tjodalyng skole å kjøre en ny vri på aktiviteten. De skal nemlig ta så mange push-ups de bare klarer på 10 minutter. Her vil deres sponsorer gi et beløp per repetisjon, og inntekten av det hele vil gå til TV-aksjonen.

Ønsker du å bidra til årets TV-aksjon?

Push-ups uten grenser

Det er ikke bare elevene som skal pushe grenser på morgendagens innsamlingsaktivitet. Lærer ved Tjodalyng skole, Sverre Diesen (52), skal forsøke å slå Guinness verdensrekord i to forskjellige push-ups-øvelser.

Larviksmannen skal først forsøke å ta verdensrekord i push-ups med kun én arm og ett ben. Dette skal han utføre med 10 kg på ryggen. Om det skal bli ny verdensrekord må Diesen klare fler enn 30 repetisjoner på under ett minutt.

Diesen skal deretter hive seg ut på enda et verdensrekordforsøk. Denne gangen er begge bein plantet godt i bakken, men det samme gjelder ikke håndflata. Øvelsen skal nemlig foregå på bare fingertuppene, på én hånd. Her må Diesen klare flere enn 20 repetisjoner på under ett minutt med 20 kg på ryggen.

Push Ups Fra Sverre Diesen

Innsamlingen står i fokus

Under torsdagens innsamlingsaksjon kommer NRK for å dekke forsøket. Om det blir to nye verdensrekorder for Tjodalyng-læreren gjenstår å se, men han er likevel glad for å kunne belyse et viktig tema.

- Jeg har vokst opp med å følge med på TV-aksjonen på TV hver høst. Helt konkret synes jeg Leger Uten Grenser gjør et utrolig viktig arbeid for de mest sårbare stedene i verden, forteller han.

Det er innsamlingen som skal stå i fokus på morgendagens arrangement. Det er derfor ingen regler når det kommer til utførelsen av elevenes push-ups. De kan være hele, halve, fra tærne eller fra knærne.