Larviksungdom setter psykisk helse på agendaen

Kommunedirektører, statsforvaltere, ledere og ressurssentere fra rundt 30 kommuner var samlet på Handlingsplanfestival. På scenen satt fire ungdommer fra Larvik, og snakket om psykisk helse.

P1014349

– Det er bare å stille spørsmål, det er nå dere kan få svaret, forteller Jenny Elvine Rambo Andersen (16) det store publikummet i underetasjen på Larvik Bad.

– Og ingen spørsmål er kleine, legger Juwelia Aliabdi (17) til.

Jentene representerer ungdomspanelet i Larvik, sammen med Kristine Myrholmen Norum (16) og Hedda Ista-Henriksen (16) under Handlingsplanfestivalen.

Handlingsplanfestivalen ble arrangert fredag 18. november på Farrisbad. Festivalen tar opp norske kommuners arbeid med psykisk helse, vold, rus og psykiske traumer. I den anledning var kommunene fra Agder og Vestfold og Telemark invitert for å både få inspirasjon, og for å inspirere hverandre.

Ung Arena Larvik

Ung Arena Larvik var invitert for å snakke om psykisk helse og ungdom. Ung Arena Larvik er et kommunalt prosjekt som skal samle og synliggjøre tjenester for ungdom innen psykisk helse og livsmestring, og avgjørende for prosjektet er at ungdommen selv skal være med i prosessen.

Det er da naturlig at når prosjektleder, Vemund Strand Aspeggen, blir spurt om å snakke om prosjektet, tar han med seg ungdommen opp på scenen. For hvem kan forklare bedre om hvordan ungdom har det, enn ungdommen selv?

– Dere finner oss på TikTok
På scenen dreier samtalen inn på sosiale medier, og Vemund stiller spørsmål om jentenes skjermtid. De fire jentene tar gårsdagen som utgangspunkt hvor det kommer frem at de tilsammen brukte 29 timer på mobilen!

– Hvordan kan ungdom som er så mye på telefon, være så vanskelig å nå? spør Vemund.

P1014367

Etter at latteren i salen lander forteller jentene at de voksne må være mer kreative på hvordan de skal nå ut til ungdom.

– Ikke bruk Facebook, dere finner oss på TikTok, forteller Juwelia.

Arena for psykisk helse

På Thor Heyerdahl videregående skole kan ungdom mellom 13 og 25 år få gratis hjelp på helsestasjon og av helsesykepleiere. Men dette er langt fra idéelt for ungdommen.

– Helsestasjonen er inne i en krok, og alle vet hva du skal om du går dit, forklarer Jenny.

Juwelia følger opp med å forklare at det føles stigmatiserende å skulle besøke helsestasjonen.

Så hvordan kan vi gjøre det lettere å oppsøke hjelp? Her har ungdomspanelet klare forslag til løsninger.

– Vi ønsker å få helsetjenester på samme sted som for eksempel en ungdomsklubb, slik at ingen vet om du skal for eksempel spille gitar eller snakke med helsesykepleieren, sier Jenny.

Kristine påpeker også at det må finnes et tilbud om hjelp mens du står på venteliste, slik at du føler seg ivaretatt.

– Ofte står folk på venteliste i tre til fire måneder, og det er kun hvis problemene dine er ille nok til å i det hele tatt komme på ventelista, mener hun.

P1014372 (2)

Lock down og depresjon

Den psykiske helsen blant ungdom går ned og panelet mener at pandemien har mye av skylden.

– Alle voksne sier hvor mye vi burde nyte ungdomstiden. At det var den beste tiden av livene deres. Mens vi, vi fikk lock down og depresjon, uttaler jentene.

Det å plutselig ikke skal møte opp på skolen, henge med venner, eller generelt gå ut mer enn nødvendig, står i stor kontrast til hva ungdommen er vant til. Pandemien ga oss streng beskjed om hva vi skal unngå. Men hva med når ting åpnes opp igjen? Burde ikke alt være normalt da?

– Pandemien ga mange sosial angst, forteller Juwelia.

Hun legger til at hun selv er en veldig sosial person som elsker å henge med venner, men alle er forskjellig. For mange kan det være vanskelig å bli satt tilbake i den sosiale situasjonen etter over et år med sosial dvale.

– Den viktigste stemmen

Prosjektleder for Handlingsplanfestivalen, Pernille Lavoll Baade, mener det er viktig at kommuner lytter til ungdom.

– De er den viktigste stemmen for fagfolk som skal forebygge vold, overgrep, omsorgssvikt og utenforskap.