Vann -og avløpsanlegget i området skal oppgraderes og erstattes med et nytt og moderne ledningsanlegg. Forventet anleggsperiode er fra april 2026 og juli 2027
Eksisterende vann- og avløpsledninger er i dårlig stand og skal skiftes ut. Total lengde med grøfter er ca. 1.090 meter.
Prosjektet berører deler av disse gatene:
Rådhusgaten
Norstrøms vei
Steingardveien
Vardeveien
Brunla allé
Sammen med tidligere utførte oppgraderinger i Stavern, bidrar prosjektet blant annet til mindre utslipp av avløpsvann til sjø og en bedre prosess på renseanlegget på Lillevik
Berørte veier vil bli reetablert etter at gravearbeidene er gjennomført. Da vil også veilysanlegget bli oppgradert. En gatebruksplan som viser planlagt utforming av veiarealene er tilgjengelig.
Prosjektet har navnet Stavern VA-anlegg etappe 2.
Framdriftsplan
-
I perioden juni 2025 til februar 2026 jobbe det med detaljprosjektering hvor vi blant annet utarbeider detaljerte tegninger og tekniske beskriveler.
-
I perioden april 2026 til juli 2026 utfører vi arbeidet med å erstatte ledningsanlegget.
Viktig om varsel om mulig pålegg
Larvik kommune kan også etter hvert sende ut brev som inneholder varsel om mulig pålegg om separering av private avløpsledninger og/eller frakobling av taknedløp. Det vil også gis informasjon til de som har for mange eller ikke godkjente avkjørsler.
Kontaktpersoner
Prosjektleder: Tore Andreas Garshol tlf. 33 17 10 00, e-post: tore.garshol@larvik.kommune.no
Stikkledninger: Robert Hove, tlf. 33 17 10 00, e-post: robert.hove@larvik.kommune.no