Larvik kommune utfører drift og vedlikehold av veinettet til enhver tid. Det inkluderer blant annet vedlikehold av grøfter, også kalt grøfterensk, langs vei, fortau og gang- og sykkelvei.
Hvorfor utfører vi grøfterensk?
Grøfterensk sikrer at overvann trygt ledes bort fra veidekke ved regn, og sikrer areal for deponering av snø ved brøyting vinterstid. Det er forbudt å gjenfylle grøfter.
Hvordan utfører vi grøfterensk?
Når vi skal renske grøfter fjerner vi masser i om lag 35 til 40 cm til hver side for å opprettholde eller skape pene profiler. Dette vil variere avhengig av hva slags forhold det er der det skal grøftes.
Hvis det er skjæring/skråning mot grøft, må vi dra ned profilen på skjæringen/skråningen et stykke opp for å få en pen overgang mot grøft. Årsaken til dette er at slike skråninger siger og endrer seg gjennom årenes løp, og etter hvert fyller igjen grøft.
I områder hvor det er hellende skråning fra veikant, holder det ofte at vi kun fjerner torvkanten i veikant da vannet har en naturlig vei å gå.
Ved at dybden på grøften er så nær mulig 40 cm fra topp veidekke, sikrer vi at det øvre sjiktet i veioppbyggingen er fri for vann og dermed unngår vi å skape unødige setning- og belastningsskader på veikroppen. Slike tiltak vil forlenge asfaltdekkets levetid og forbygge uønskede slaghull i asfaltdekket betraktelig.
Ved grøfting av veier med grusdekke vil grøfteprofilen begynne ved naturlig veikant. Ved grøfting av veier med asfaltdekke vil grøfteprofilen begynne om lag 20 til 25 cm etter asfaltkant, dette grunnet en bankettkant av grus som skal hindre blant annet knekking av ytterste lag asfalt nærmest grøft.