Scenario C-0

Innhold

Dette scenarioet er å anse som 0-alternativet og innebærer å beholde alle dagens 19 skoler, med rehabilitering for å ta igjen vedlikeholdsetterslep og å oppgradere alle skoler til dagens standard. Scenarioet innebærer som sådan også en videreføring av kombinerte skoler, såkalte 1-10 skoler.

Forslag

Forslaget inneholder en tidslinje med foreslåtte rehabiliteringer av de eksisterende skolebyggene, og foreslås som følger: 

Scenario C0

Beskrivelse av tiltak for å beholde eksisterende struktur

  • Alle dagens skoler rehabiliteres for å ta inn vedlikeholdsetterslep og gjøre nødvendige bygningsmessige oppgraderinger for å få byggene opp til dagens standard. 

  • Innføringstilbud og opplæring til elever med manglende norskkunnskaper legges til Mesterfjellet skole. Inntaksområdene justeres for å sikre kapasitet på Mesterfjellet.

  • Samlokaliseringsmulighetene (Larvik læringssenter, Newton-rommet, avlastning)  som er foreslått i scenario A og B1- og B2, må utredes videre frem i tid. Dette vil avhenge av den demografiske utviklingen i de sentrumsnære områdene, og vil avhenge av betydelig overkapasitet i eksisterende bygningsmasse slik at denne kan bygges om til å inkludere andre tilbud i samme bygg.

Beskrivelse sett opp mot politisk mandat

Dimensjonering, kvalitet og økonomisk bærekraft

Løser ikke grunnleggende utfordringer med presset kommuneøkonomi, synkende elevtall og overkapasitet. Samlet utnyttelsesgrad på 67% i 2030, og en betydelig overkapasitet på ungdomsskolene på sikt. Reduserte årlige driftskostnader på 5,71 millioner kroner. Drift av mange, og til dels små, skolenheter er mindre kostnadseffektivt per elev.

Praktisk og variert skolehverdag

Stort vedlikeholdsetterslep og mange bygg er ikke optimale for moderne pedagogikk. Vanskelig å innfri ønsker om moderne fasiliteter og universell utforming på 19 enheter uten spredte, betydelige investeringer. Tilgang til spesialrom og utstyr for praktisk læring kan være ujevnt fordelt og begrenset.

Positive og negative konsekvenser av 1-10 skoler

Bevarer alle 1-10 skoler, noe som sikrer videreføring med fordeler for kontinuitet og lokalmiljø. Små fagmiljøer er en utfordring.

Ivaretakelse av ulike elevbehov

Innføringstilbud på Mesterfjellet kan være positivt, men utfordrende å sikre stort nok spesialisert fagmiljø på sikt. Frøy skole består, men muliggjør ikke samlokalisering med avlastning eller synergiene et større kompetansesenter kunne gitt. Tilbud for elever med stort læringspotensial avhenger av satsing på enkeltskoler.

Fremtidig vedlikeholdsbehov

Investeringsbehov på 1,92 milliarder kroner til totalrehabilitering på alle skoler. Vedlikeholdsetterslepet per mai 2025 er 874,68 millioner kroner, som utbedres gjennom investeringsbehovet.

Sambruk og samlokalisering

Beholder dagens rolle skolene har i lokalsamfunnet som samlingspunkt. Samlokaliseringsmuligheter for Larvik læringssenter, Newton-rommet, avlastning må utredes videre frem i tid og avhenger av betydelig overkapasitet eller rehabilitering/tilbygg  i eksisterende bygningsmasse.

Til toppen