Scenario B innebærer en videreføring av kombinerte skoler, såkalte 1-10 skoler, i Larvik. Det vil si at skolene er enten en barneskole (trinn 1-7) eller en ungdomsskole (trinn 8-10) eller en kombinert 1-10 skole. Scenarioet skisseres gjennom tre ulike alternativer hvorav det tredje alternativet ikke innebærer et nybygg.
Forslag til ny struktur
Alternativ 3 i dette scenarioet har ingen ny ungdomsskole i sentrum. Brunla totalrehabiliteres og samlokaliseres med Ra. Lardal skole samlokaliseres i ett bygg etter rehabilitering. Flere 1-10 skoler bevares (Tjodalyng, Kvelde, Lardal, Mesterfjellet, Frøy). Hedrum og Mellomhagen består som separate ungdomsskoler.
Forslag til ny struktur etter dette alternativet foreslås som følgende:

Beskrivelse av endringer for å bygge ny struktur etter Alternativ 3
- Hvarnes, Langestrand og Hedrum barneskole avvikler drift fra og med 01.08.2026 og samlokaliseres med hhv. Kvelde, Sky, Fagerli og Tjodalyng.. Elevene ved Hvarnes skole overføres til Kvelde skole. Elevene ved Langestrand skole overføres til Sky skole. Elevene ved Hedrum barneskole overføres til Fagerli skole og Tjodalyng 1-10 skole. Elever som skal begynne i 1.klasse fra og med skoleåret 2026/2027 vil begynne på skolen i ny struktur og fordeles etter nye grenser basert på nærskoleprinsippet.
- Innføringstilbud og opplæringen til elever med manglende norskkunnskaper legges til Mesterfjellet 1-10 skole.
- Brunla ungdomsskole totalrehabiliteres og dimensjoneres for å samlokalisere Ra ungdomsskole og Brunla ungdomsskole. Driften på Ra ungdomsskole avvikles når rehabiliteringen er ferdig.
- Lardal skole, bygg 1 (barneskole), totalrehabiliteres og dimensjoneres for å samlokalisere alle elever i ett bygg.
Beskrivelse sett opp mot politisk mandat
Dimensjonering, kvalitet og økonomisk bærekraft
Samlet kapasitet i kommunen som helhet, men ujevnt fordelt. Stor overkapasitet i alle tre ungdomsskolebygg på sikt. Vanskeligere å sikre et likeverdig tilbud på tvers av mange ulike enheter. Høyere antall bygg (15) kan være mindre kostnadseffektivt.
Praktisk og variert skolehverdag
Ingen ny sentralisert ungdomsskole betyr at man går glipp av mulighetene for et stort, innovativt ungdomsskolemiljø og samlokaliserte ressurser. Piloter og eksisterende satsninger må tenkes videreført som i dag.
Sambruk og samlokalisering
Utvikling av et campus i sentrum kan styrke sentrumssatsingen og gjøre skolebygget tilgjengelig for bruk utover skoletid.
Ivaretakelse av ulike elevbehov
Ingen målrettede endringer rettet mot elever med store sammensatte vansker, manglende norskferdigheter eller stort læringspotensial. Innføringstilbud legges til Mesterfjellet 1-10 skole.
Fremtidig vedlikeholdsbehov
Investeringsbehov på 0,57 milliarder kroner til rehabilitering av Lardal og Brunla skole. 556 millioner kroner til vedlikeholdsetterslep på skolene som består. Estimert vedlikeholdsetterslep som bortfaller er 177 millioner kroner.
Positive og negative konsekvenser av 1-10 skoler
Deler de samme styrkene og svakhetene som B-1 og B-2 for 1-10 skoler.