Scenario B-2

Innhold

Scenario B innebærer en videreføring av kombinerte skoler, såkalte 1-10 skoler, i Larvik. Det vil si at skolene er enten en barneskole (trinn 1-7) eller en ungdomsskole (trinn 8-10) eller en kombinert 1-10 skole. Scenarioet skisseres gjennom tre ulike alternativer hvorav det tredje alternativet ikke innebærer et nybygg.

Forslag til ny struktur

Alternativ 2 i dette scenarioet ligner Alternativ B1 med ny sentral ungdomsskole hvor Ra, Mesterfjellet ungdomstrinn, Mellomhagen, Brunla og Hedrum U. samlokaliseres. Barneskolestrukturen effektiviseres noe, og slik som i øvrige alternativer gis det barneskoletilbud i alle 9 soner fordelt på 10 lokasjoner. Her er 3 av barneskolene en del av en kombinert skole.

Forslag til ny struktur etter dette alternativet foreslås som følgende:

Scenario B-2

Beskrivelse av endringer for å bygge ny struktur etter Alternativ 2

  • Beskrivelse av endringer for å bygge ny struktur etter Alternativ 2
    Hvarnes, Langestrand og Hedrum barneskole avvikler drift fra og med 01.08.2026 og samlokaliseres med hhv. Kvelde, Sky, Fagerli og Tjodalyng.. Elevene ved Hvarnes skole overføres til Kvelde skole. Elevene ved Langestrand skole overføres til Sky skole. Elevene ved Hedrum barneskole overføres til Fagerli skole og Tjodalyng 1-10 skole. Elever som skal begynne i 1.klasse fra og med skoleåret 2026/2027 vil begynne på skolen i ny struktur og fordeles etter nye grenser basert på nærskoleprinsippet.

  • Det bygges ny ungdomsskole i Larvik sentrum med planlagt ferdigstillelse høsten 2032. 
    Ungdomsskolene Hedrum, Mellomhagen, Ra, Brunla og ungdomsstrinnet ved Mesterfjellet skole samlokaliseres på ny ungdomsskole i sentrum.

  • Frøy skole flytter driften til to nye forsterkede enheter og kapasiteten utvides.
    • Forsterket enhet tilknyttet ungdomsskole legges til den nye ungdomsskolen i sentrum med tilhørende spesialpedagogisk kompetansesenter. Avlastningstilbud for elever samlokaliseres i samme bygg.
    • Forsterket enhet tilknyttet barneskole legges til Fagerli skole.

  • Innføringstilbud og opplæringen til elever med manglende norskkunnskaper legges til to enheter: 
    • Innføringstilbud 1-7: Mesterfjellet barneskole
    • Innføringstilbud 8-10: Ny ungdomsskole i sentrum, samlokalisert med Larvik Læringssenter.

  • Østre Halsen skole og Valby skole samlokaliseres i tidligere Mellomhagen ungdomsskole som først totalrehabiliteres om til en barneskole.

  • Newton-rommet samlokaliseres og legges i nye Halsen barneskole. 

Beskrivelse sett opp mot politisk mandat

Dimensjonering, kvalitet og økonomisk bærekraft 

Noe ujevn fordeling av elever. Forholdsvis lav overkapasitet i sentrumsnære barneskoler og 1-10 skoler, men stor overkapasitet i tettsteder lenger utenfor Larvik by. Estimert totalt investeringsbehov er 1,8 milliarder kroner, med reduserte årlige driftskostnader på 14,65 millioner kroner. Utfordringen med likeverdighet mellom sentrum og distrikt gjenstår, men belastninger med tanke på reisevei er redusert i forhold til Scenario A. 

Sambruk og samlokalisering

Utvikling av et campus i sentrum kan styrke sentrumssatsingen og gjøre skolebygget tilgjengelig for bruk utover skoletid.

Positive og negative konsekvenser av 1-10 skoler

Deler de samme styrkene og svakhetene som B-1 for 1-10 skoler.

Ivaretakelse av ulike elevbehov

Deler mange av styrkene til Scenario A knyttet til den nye sentrale ungdomsskolen, inkludert spesialpedagogisk kompetansesenter, forsterket enhet og innføringstilbud.

Fremtidig vedlikeholdsbehov

Investeringsbehov på 1,57 milliarder kroner til ny sentrum ungdomsskole og rehabilitering av Mellomhagen til Halsen skole. Estimert vedlikeholdsetterslep som bortfaller er 472 millioner kroner.

Praktisk og variert skolehverdag

Muligheten til å utvikle profilskolekonseptet for alle ungdomsskoleelever i Larvik går tapt. Tilgang til spesialrom og utstyr for praktisk læring kan være ujevnt fordelt og begrenset.

Til toppen