Scenario B innebærer en videreføring av kombinerte skoler, såkalte 1-10 skoler, i Larvik. Det vil si at skolene er enten en barneskole (trinn 1-7) eller en ungdomsskole (trinn 8-10) eller en kombinert 1-10 skole. Scenarioet skisseres gjennom tre ulike alternativer hvorav det tredje alternativet ikke innebærer et nybygg.
Forslag til ny struktur
Alternativ 1 innebærer at en ny ungdomsskole bygges i sentrum. Ra, Mesterfjellet ungdomstrinn, Mellomhagen og Hedrum U. samlokaliseres der. Brunla rehabiliteres til Brunla 1-10 og samlokaliseres med Jordet. Barneskolestrukturen effektiviseres noe, men gir tilbud i alle 9 soner fordelt på 10 lokasjoner slik som i Scenario A. Her er barneskoletilbudet i enkelte områder lagt til en kombinert skole.
Forslag til ny struktur etter alternativ 1 foreslås som følgende:

Beskrivelse av endringer for å bygge ny struktur etter Alternativ 1
- Hvarnes, Langestrand og Hedrum barneskole avvikler drift fra og med 01.08.2026 og samlokaliseres med hhv. Kvelde, Sky, Fagerli og Tjodalyng. Elevene ved Hvarnes skole overføres til Kvelde skole. Elevene ved Langestrand skole overføres til Sky skole. Elevene ved Hedrum barneskole overføres til Fagerli skole og Tjodalyng 1-10 skole. Elever som skal begynne i 1. klasse fra og med skoleåret 2026/2027 vil begynne på skolen i ny struktur og fordeles etter nye grenser basert på nærskoleprinsippet.
- Det bygges ny ungdomsskole i Larvik sentrum med planlagt ferdigstillelse høsten 2032.
Ungdomsskolene Hedrum, Mellomhagen, Ra og ungdomsstrinnet ved Mesterfjellet skole samlokaliseres på ny ungdomsskole i sentrum. - Frøy skole flytter driften til to nye forsterkede enheter og kapasiteten utvides.
- Forsterket enhet tilknyttet ungdomsskole legges til den nye ungdomsskolen i sentrum med tilhørende spesialpedagogisk kompetansesenter. Avlastningstilbud for elever samlokaliseres i samme bygg.
- Forsterket enhet tilknyttet barneskole legges til Fagerli skole.
- Innføringstilbud og opplæringen til elever med manglende norskkunnskaper legges til to enheter:
- Innføringstilbud 1-7: Mesterfjellet barneskole
- Innføringstilbud 8-10: Ny ungdomsskole i sentrum, samlokalisert med Larvik Læringssenter.
- Østre Halsen skole og Valby skole samlokaliseres i tidligere Mellomhagen ungdomsskole som først totalrehabiliteres om til en barneskole.
- Newton-rommet samlokaliseres og legges i nye Halsen barneskole.
- Brunla skole rehabiliteres og blir 1-10 skole som samlokaliserer Brunla og Jordet. Elever ved Berg skole og Stavern skole går til Brunla 1-10 for ungdomstrinnet.
Beskrivelse sett opp mot politisk mandat
Dimensjonering, kvalitet og økonomisk bærekraft
Mer spredt utnyttelse av total kapasitet, med forholdsvis lav overkapasitet i sentrumsnære barneskoler og 1-10 skoler, men stor overkapasitet i tettsteder lenger utenfor Larvik by. Utfordring rundt å sikre et likeverdig tilbud mellom den nye sentrumsskolen og ungdomstrinnene på 1-10 skolene i distriktene. GIr kortere betydelig kortere reisevei sammenliknet med Scenario A.
Praktisk og variert skolehverdag
Muligheten til å utvikle profilskolekonseptet for alle ungdomsskoleelever i Larvik går tapt. Tilgang til spesialrom og utstyr for praktisk læring kan være ujevnt fordelt og begrenset.
Sambruk og samlokalisering
Utvikling av et campus i sentrum kan styrke sentrumssatsingen og gjøre skolebygget tilgjengelig for bruk utover skoletid.
Ivaretakelse av ulike elevbehov
Deler mange av styrkene til Scenario A knyttet til den nye sentrale ungdomsskolen, inkludert spesialpedagogisk kompetansesenter, forsterket enhet og innføringstilbud.
Fremtidig vedlikeholdsbehov
Investeringsbehov på 1,67 milliarder kroner til ny sentrum ungdomsskole, rehabilitering av Mellomhagen og Brunla skole. Estimert vedlikeholdsetterslep som bortfaller er 442 millioner kroner.
Positive og negative konsekvenser av 1-10 skoler
Viderefører 1-10 skoler, noe som kan gi en sømløs progresjon, trygghet og positive rollemodeller. Utfordringer inkluderer å balansere ulike aldersgrupper og risiko for "to skoler i én". Små fagmiljøer på ungdomstrinnet i distriktene.