Scenario A-2

Innhold

Scenario A innebærer overgang til en ren barne- og ungdomsskole struktur i Larvik. Det vil si at alle skolene er enten en barneskole (trinn 1-7) eller en ungdomsskole (trinn 8-10), og at 1-10 skoler ikke tilbys. Scenarioet skisseres gjennom to ulike alternativer.

Forslag til ny struktur

Forslaget ligner Alternativ 1 med en ny sentral ungdomsskole, men Brunla ungdomsskole rehabiliteres og består som en egen ungdomsskole i tillegg til den nye i sentrum. Barneskolestrukturen effektiviseres noe, men gir tilbud i alle 9 soner fordelt på 10 lokasjoner.

Alternativ 2 til ny struktur etter dette scenarioet foreslås som følgende: 

Scenario A2

Beskrivelse av endringer for å bygge ny struktur etter Alternativ 2

  • Hvarnes, Langestrand og Hedrum barneskole avvikler drift fra og med 01.08.2026 og samlokaliseres med hhv. Kvelde, Sky, Fagerli og Tjodalyng. Elevene ved Hvarnes skole overføres til Kvelde skole. Elevene ved Langestrand skole overføres til Sky skole. Elevene ved Hedrum barneskole overføres til Fagerli skole og Tjodalyng 1-10 skole. Elever som skal begynne i 1.klasse fra og med skoleåret 2026/2027 vil begynne på skolen i ny struktur og fordeles etter nye grenser basert på nærskoleprinsippet.

  • Det bygges ny ungdomsskole i Larvik sentrum med planlagt ferdigstillelse høsten 2032. 
    Ungdomsskolene Hedrum, Mellomhagen, samt ungdomsstrinnene på tidligere 1-10 skoler Mesterfjellet, Tjodalyng, Kvelde og Lardal  samlokaliseres på ny ungdomsskole i sentrum.

  • Frøy skole flytter driften til to nye forsterkede enheter og kapasiteten utvides.
    • Forsterket enhet tilknyttet ungdomsskolen legges til den nye ungdomsskolen i sentrum med tilhørende spesialpedagogisk kompetansesenter. Avlastningstilbud for elever samlokaliseres i samme bygg.
    • Forsterket enhet tilknyttet barneskole legges til Fagerli skole.

  • Innføringstilbud og opplæringen til elever med manglende norskkunnskaper legges til to enheter:
    • Innføringstilbud 1-7: Mesterfjellet barneskole
    • Innføringstilbud 8-10: Ny ungdomsskole i sentrum, samlokalisert med Larvik Læringssenter. 

  • Valby skole samlokaliseres med Tjodalyng etter at ungdomsstrinnet ved Tjodalyng 1-10 overføres til ny ungdomsskole i sentrum. Tjodalyng blir en ren barneskole.

  • Østre Halsen skole flytter driften til tidligere Mellomhagen ungdomsskole, som først totalrehabiliteres om til en barneskole.

  • Newton-rommet samlokaliseres og legges i nye Halsen barneskole. 

Beskrivelse sett opp mot politisk mandat

Dimensjonering, kvalitet og økonomisk bærekraft

Samlet utnyttelse på ca. 70% av kapasiteten i 2030. Kapasiteten på ungdomstrinnet er noe skjevt fordelt gitt elevenes bosetting i dag. Estimert totalt investeringsbehov er 1,9 milliarder kroner, med reduserte årlige driftskostnader på 13,06 millioner kroner. Færre stordriftsfordeler enn A1 grunnet to ungdomsskoleenheter i sentrumsområdet, men noe mindre reisetid for en andel elever.

Praktisk og variert skolehverdag

Nytt bygg kan designes med velutstyrte verksteder, spesialrom og fleksible arealer som støtter prosjektarbeid, forskning og dybdelæring.

Sambruk og samlokalisering 

Utvikling av et campus i sentrum kan styrke sentrumssatsingen og gjøre skolebygget tilgjengelig for bruk utover skoletid.

Ivaretakelse av ulike elevbehov

Deler mange av styrkene til Alternativ 1 knyttet til den nye sentrale ungdomsskolen, inkludert spesialpedagogisk kompetansesenter, forsterket enhet og innføringstilbud.

Fremtidig vedlikeholdsbehov

Investeringsbehov på 1,7 milliarder kroner til ny sentrum ungdomsskole, rehabilitering av Mellomhagen til Halsen skole og rehabilitering av Brunla skole. 

Estimert vedlikeholdsetterslep som bortfaller er 417 millioner kroner.

Positive og negative konsekvenser av 1-10 skoler

Dette scenariet innebærer også at kommunen går bort fra 1-10 skoler. Bevarer flere barneskoler som nærskoler for de yngste.

Til toppen