Scenario A innebærer overgang til en ren barne- og ungdomsskole struktur i Larvik. Det vil si at alle skolene er enten en barneskole (trinn 1-7) eller en ungdomsskole (trinn 8-10), og at 1-10 skoler ikke tilbys. Scenarioet skisseres gjennom to ulike alternativer.
Forslag til ny struktur
Alternativ 1 innebærer én stor, ny sentral ungdomsskole for alle elever på ungdomstrinnet. Barneskolestrukturen effektiviseres noe, men gir tilbud i alle 9 soner fordelt på 10 lokasjoner.
Forslaget til ny struktur etter dette alternativet foreslås som følgende

Beskrivelse av endringer for å bygge ny struktur etter Alternativ 1
- Hvarnes, Langestrand og Hedrum barneskole avvikler drift fra og med 01.08.2026 og samlokaliseres med hhv. Kvelde, Sky, Fagerli og Tjodalyng. Elevene ved Hvarnes skole overføres til Kvelde skole. Elevene ved Langestrand skole overføres til Sky skole. Elevene ved Hedrum barneskole overføres til Fagerli skole og Tjodalyng 1-10 skole. Elever som skal begynne i 1.klasse fra og med skoleåret 2026/2027 vil begynne på skolen i ny struktur og fordeles etter nye grenser basert på nærskoleprinsippet.
- Det bygges ny ungdomsskole i Larvik sentrum med planlagt ferdigstillelse høsten 2032.
Ungdomsskolene Hedrum, Mellomhagen, Ra, Brunla, samt ungdomsstrinnene på tidligere 1-10 skoler Mesterfjellet, Tjodalyng, Kvelde og Lardal, samlokaliseres på ny ungdomsskole i sentrum. - Frøy skole flytter driften til to nye forsterkede enheter og kapasiteten utvides.
Forsterket enhet tilknyttet ungdomsskole legges til den nye ungdomsskolen i sentrum med tilhørende spesialpedagogisk kompetansesenter. Avlastningstilbud for elever samlokaliseres i samme bygg.
Forsterket enhet tilknyttet barneskole legges til Fagerli skole. - Innføringstilbud og opplæringen til elever med manglende norskkunnskaper legges til to enheter:
Innføringstilbud 1-7: Mesterfjellet barneskole
Innføringstilbud 8-10: Ny ungdomsskole i sentrum, samlokalisert med Larvik Læringssenter. - Valby skole samlokaliseres med Tjodalyng etter at ungdomsstrinnet ved Tjodalyng 1-10 overføres til ny ungdomsskole i sentrum. Tjodalyng blir en ren barneskole.
- Østre Halsen skole flytter driften til tidligere Mellomhagen ungdomsskole, som først totalrehabiliteres om til en barneskole.
- Newton-rommet samlokaliseres og legges i nye Halsen barneskole.

Beskrivelse sett opp mot politisk mandat
Dimensjonering, kvalitet og økonomisk bærekraft
Simulasjonen viser en samlet utnyttelse på ca. 70% av kapasiteten i 2030, med kapasitet i alle soner for fremtidig elevtallsøkning. Maksimerer faglige, økonomiske og organisatoriske stordriftsfordeler. Innebærer vesentlig reisevei for mange ungdomsskoleelever.
Praktisk og variert skolehverdag
En ny, stor ungdomsskole kan tilby varierte, praktiske læringsarenaer og rike muligheter for elevene til å bruke sine styrker. Radikal innovasjon muliggjøres med konseptet profilskoler eller linjetilbud. Oppskalerer kommunens satsninger på BSL, praktiske opplæringsløp ++ til å kunne nå alle elever.
Ivaretakelse av ulike elevbehov
- Barn med store sammensatte vansker: Forsterket enhet samlokaliseres med den nye ungdomsskolen og et spesialpedagogisk kompetansesenter, noe som gir et robust tverrfaglig miljø og universelt utformede fasiliteter. Potensial for samlokalisering med avlastningstilbud.
- Barn med manglende norskferdigheter: Innføringstilbud 1-7 legges til Mesterfjellet barneskole, og innføringstilbud 8-10 legges til ny ungdomsskole i sentrum, samlokalisert med Larvik Læringssenter. Vektlagt sterkt og bærekraftig fagmiljø.
- Barn med stort læringspotensial: Nytt bygg kan designes med velutstyrte verksteder, spesialrom og fleksible arealer som støtter prosjektarbeid, forskning og dybdelæring.
Positive og negative konsekvenser av 1-10 skoler
Dette scenariet innebærer at kommunen går bort fra 1-10 skoler og har rene barne- og ungdomsskoler. Bevarer flere barneskoler som nærskoler for de yngste barna. Fagmiljøer for ungdomsskolene vektes mot mulige positive synergier av elevgrupper på tvers av alder i 1-10.
Sambruk og samlokalisering
Utvikling av et campus i sentrum kan styrke sentrumssatsingen og gjøre skolebygget tilgjengelig for bruk utover skoletid.
Fremtidig vedlikeholdsbehov
Investeringsbehov på 1,89 milliarder kroner til ny sentrum ungdomsskole og rehabilitering av Mellomhagen til Halsen skole.
Totalt estimert vedlikeholdsetterslep som bortfaller ved arealeffektivisering og samlokalisering er 504 millioner kroner.
Nybygg (og noe rehabilitering) gir bygg med vesentlig reduserte driftskostnader.