Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har opphevet Larvik kommunes vedtak om reguleringsplan for Sørskogen hyttefelt. Dette skyldes at Statsforvalteren, etter en ny vurdering, har kommet til at kunnskapsgrunnlaget var mangelfullt.
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark informerer i brev datert 21.03.2025 om at følgende vedtak oppheves:
- Statsforvalterens eget vedtak datert 16.02.2024, hvor de stadfestet Larvik kommunes vedtak av 13.09.2023 om reguleringsplan for Sørskogen hyttefelt.
- Larvik kommunestyres vedtak datert 13.09.2023 (sluttbehandling av detaljert reguleringsplan for Sørskogen hyttefelt).
Statsforvalteren har etter en fornyet vurdering konkludert med at kunnskapsgrunnlaget om fuglearter og flaggermus ikke var tilstrekkelig da kommunens vedtak ble fattet. Statsforvalteren mener også at kommunen ikke har foretatt en tilstrekkelig vurdering av den samlede belastningen på naturmangfold sett opp mot øvrige samfunnshensyn.
Statsforvalteren følger med dette opp Sivilombudets uttalelse i sak 2024/1708 hvor Sivilombudet ber Statsforvalteren om å vurdere saken på nytt i tråd med funnene i uttalelsen.
På det tidspunktet vedtaket i kommunestyret i Larvik ble fattet, var det kommunedirektørens vurdering at saken var grundig nok utredet. Dette stadfestet også Statsforvalteren da de fikk klagesaken til behandling.
Likevel mener Sivilombudet at vurderingene som kommunen har gjort bygger på et mangelfullt kunnskapsgrunnlag om effekten av utbyggingen på naturmangfoldet, særlig for fugle- og flaggermusartene i og ved planområdet.
Endringer i Statsforvalterens rutiner
Statsforvalteren endrer nå rutinene for hvordan de vil behandle klagesaker. Dette fremkommer i et eget brev til alle kommunene i Vestfold og Telemark datert 21.03.2025. Endringene kommer som en følge av Sørskogen-saken.
Fremover vil Statsforvalteren som hovedregel oppheve vedtak som har mangelfulle vurderinger knyttet til naturmangfoldprinsippene. En mangelfull vurdering vil medføre at saken ikke anses tilstrekkelig opplyst, samt at det vil være usikkert om saken er vurdert på riktig grunnlag.
Statsforvalteren ser at kommunene ofte er lojale mot det formålet planområdet er avsatt til i kommuneplanen, uten å foreta en vurdering på reguleringsplannivå. Statsforvalteren peker på at lojalitet ovenfor overordnede planer kan ha positive effekter, som for eksempel forutsigbare planprosesser. Samtidig kan det i enkelte saker være gode grunner for å ikke følge opp utviklingen kommuneplanene legger opp til. Kommunene må derfor gjøre en selvstendig vurdering av om det er grunn til å videreføre arealformålet, det vil si at man ikke ved utarbeidelsen av reguleringsplan kan legge avgjørende vekt på at området er avsatt til utbygging i overordnet plan.
Kravet til kommunene om å vurdere naturmangfold har blitt skjerpet. Kommunenes vurdering av hensynet til naturmangfoldsprinsippene (de miljørettslige prinsippene), og hvordan disse er vektlagt opp mot andre samfunnshensyn som gjør seg gjeldende i plansaken, skal fremgå av kommunens reguleringsvedtak. Kommunene må i større grad fremover kvalitetssikre utredninger gjennomført av eksterne fagmiljøer.
Hva skjer videre i saken?
Larvik kommune vurderer nå innholdet i brevet fra Statsforvalteren, og om vedtaket skal påklages til Kommunal- og distriktsdepartementet eller å fortsette planarbeidet.
Administrasjonen vil legge frem en sak for kommunestyret som beslutter veien videre for Sørskogen.