Ingen andre har denne sjøfronten. Nå starter «den store samtalen» om Indre havn 

Innhold

Arbeidet med å finne framtidas løsning for jernbanestasjonen og Indre havn skyter fart det kommende året. Oppfordringen til innbyggerne, fra de to som har ansvaret for å skrive den endelige anbefalingen til kommunestyret om utviklingen av «Larviks indrefilet», er tydelig: - La oss starte samtalen med hva vi faktisk ønsker for Indre havn, i stedet for hva vi ikke ønsker der! 

Indre havn 2022.jpg
– Vi har potensialet til å bli den fineste kystbyen i Vestfold. I mine øyne er det ingen tvil om at vi skal få til det, sier prosjektutvikler Ole Sannes Riiser.

– Er det noe dere kan love i dette prosjektet? 

– De som ønsker å bli hørt skal bli hørt. Vi lover en åpen og inkluderende prosess, sier prosjektutvikler Jørgen Johansen. 

– Og at vi skal gi de beste anbefalingene til kommunestyret når dette arbeidet er ferdig om et års tid, i samarbeid med andre aktører. Mange kommer til å være med og påvirke det som skal legges fram, sier arealplanlegger Ole Sannes Riiser. 

Ole Sannes Riiser Og Jørgen Johansen
Ole Sannes Riiser og Jørgen Johansen er sentrale i prosjektet Knutepunkt Larvik og Indre havn.

Dette vedtok kommunestyret onsdag 12. november 2025

Inne i fase 2 av 3

Framdriftsplanen for prosjektet er delt inn i tre faser:

  • Fase 1 har pågått fra desember 2024 til oktober 2025. Denne fasen har blant annet handlet om nødvendige avklaringer for videre framdrift, kartleggingsarbeid og tett dialog med relevante aktører som for eksempel Bane NOR - for å sikre at man ikke er i konflikt med deres interesser i det videre prosjektet. Onsdag kveld vedtok kommunestyret å gå i gang med fase 2.  

  • Fase 2 er dermed der prosjektet står nå. Denne starter opp umiddelbart og ferdigstilles i fjerde kvartal 2026. Det er i denne fasen man skal finne «oppskriften» på hvordan jernbanestasjonen og Indre havn skal se ut i framtida, blant annet gjennom en bred medvirkningsprosess fra innbyggere og næringsliv.  

  • Fase 3 er der den fysiske utviklingen og realiseringen av området skal begynne, forutsatt at kommunestyret har greid å samle seg om en felles retning i det foregående punktet. 

– Vi har en stor mulighet foran oss nå, til å utvikle byen vår videre langs fjorden.. Prosjektet er viktig for Larviks attraktivitet og vår evne til å tiltrekke oss nye bedrifter og mennesker, og viktig for å tilrettelegge for et miljøvennlig og framtidsrettet knutepunkt rundt jernbanestasjonen. Mange er veldig utålmodige på at det skal skje noe her nå, sier Johansen.

Det er de unge som skal arve byen. De unge stemmene er gjerne ikke på arenaene der planprosesser foregår, og derfor er det ekstra viktig at vi sørger for at de er det denne gangen

Flere parallelle storprosjekter

Han har tidligere betegnet perioden Larvik står foran som «den største transformasjonen siden perioden mellom 2007 og 2010». 

– Det kan bli den mest omfattende byutviklingen Larvik har sett siden flyttingen av ferja, byggingen av kulturhuset, Farris Bad og alt det der, sa han under et frokostmøte i Larvik næringsforening i våres. 

Utviklingsprosjekter (1).png
En rekke spennende prosjekter på gang i Larvik - helt fra Lågen til Farris.

Og da sikter han ikke bare til området rundt jernbanestasjonen og Indre havn, men utviklingen av et betydelig område fra Lågen og Øya-krysset, via områdesatsningen på Torstrand og videre forbi Herregårdshagen og Akantus-prosjektet - til Hammerdalen og Bergeløkka helt opp mot Farris. 

Men kommunen har verken økonomi  eller ønske om å legge premissene for utviklingen alene. Og når det gjelder området rundt jernbanestasjonen og Indre havn, er planen å arrangere tre store «Fjordbyverksteder» der alle som ønsker er invitert. 

I tillegg kommer flere andre medvirkningsprosesser, aktiviteter og et tett samarbeid med næringslivet. Eller kort oppsummert: det Johansen og Sannes Riiser kaller «den store samtalen» om Indre havn. 

business og innovasjon THVGS 2.jpg
De unge stemmene skal lyttes til i den framtidige utviklingen av Indre havn. Her fire elever fra den nyopprettede "Business og innovasjon"-linja på Thor Heyerdahl videregående skole.

Søker de yngre stemmene

Det første «Fjordbyverkstedet» blir arrangert i februar/mars 2026. 

– Vi kommer til å legge et spesielt fokus på å få fram de yngre stemmene. Både barn og unge, men også unge voksne i Larvik-samfunnet og potensielle hjemflyttere. Det er de unge som skal arve byen. De unge stemmene er gjerne ikke på arenaene der planprosesser foregår, og derfor er det ekstra viktig at vi sørger for at de er det denne gangen, sier Johansen og Sannes Riiser. 

Det innebærer blant andre Larvik næringsforening Ung, ungdomsrådet og Thor Heyerdahl videregående skole.

I tillegg vil man forsøke å mobilisere unge, utflyttede Larvik-folk og potensielle hjemflyttere.

– Hvilke perspektiver og ønsker har de? Hva skal til for å øke sannsynligheten for at de flytter hjem? spør duoen. 

Vil ha molo utenfor Indre havn

Fire unge stemmer, som er opptatt av Indre havn, sto på scenen på Sliperiet under et frokostmøte i regi av Larvik næringsforening sist uke. Philip Bach (16) går på den nyoppstartede linja «Business og innovasjon» på Thor Heyerdahl vis, og er tydelig på at deres aldersgruppe ønsker å bli involvert. 

– Indre havn er et spennende prosjekt, og næringslivet må ha med seg de unge. Vi er framtida og må være en del av samtalen og diskusjonen. 

– Hva synes du om Indre havn i dag? 

– Det første jeg tenker på er «kjedelig». Det skjer ikke noe der. Min visjon er å få på plass en molo på utsiden av Indre havn, få på plass en stor gjestehavn og annen infrastruktur der nede.

IndreHavnjpg.jpg
Hva skal denne plassen fylles med, hvordan skal det gjøre og hvem skal samarbeide? Det blir noen av spørsmålene man skal få klarhet i løpet av det neste året.

– Skal det være noe liv og aktiviteter rundt gjestehavna? 

– Det må komme noen restauranter, butikker og uteliv, så folk får lyst til å komme til Larvik gjestehavn. I Stavern er det stappfullt hver eneste sommer, og de er kåret til årets sommerby. Vi må få på plass noe sånt her i Indre havn også, mener Bach. 

Må fjerne barrieren ved jernbanen

For mange innbyggere vil det kanskje være mer naturlig, for ikke å si «sexy», å diskutere mulighetene i Indre havn og mindre om mulighetene rundt jernbanestasjonen. Men Johansen og Sannes Riiser er opptatt av å ha to tanker i hodet samtidig.

– Utgangspunktet er jernbanestasjonen, for det er et knutepunktprosjekt. Dette handler ikke bare om å utvikle arealene på utsiden av stasjonsområdet, men hvordan vi skal binde byen og sjøen tettere sammen. Prosjektet skal også bidra til en utvikling  som gjør jernbanen til en integrert del av bybildet, og dermed demper barrierevirkninga den har i dag. Da må vi se hele området i en helhet.

Indre Havn Stasjonsområde
Larvik kommune har god dialog med Bane Nor, som i dag har store områder bak gjerder som blant annet brukes til oppbevaring av vogner og annet driftsmateriell.

– En jernbanestasjon er en viktig ressurs som kan fungere som en drivkraft for byutvikling. Nærhet til en jernbanestasjon er et viktig fortrinn for både bedrifter og boliger. For å dra nytte av den drivkraften må vi legge til rette for at utviklingen faktisk kan komme, sånn at vi får de investeringene som er nødvendig for å skape et godt sted.

– At vi får til noe mer enn spor og perrong som er avstengt med gjerder. Jeg forstår at folk er opptatt av Indre havn, men hvis vi ikke klarer å tenke jernbane som en del av dette, så får vi ikke løst problematikken med jernbanen som en barriere. Da kommer gjerdene til å stå der. Men tenker vi jernbane og Indre havn sammen, så kan dette bli en mye mer sammenhengende bydel, som faktisk løser opp og demper barrierevirkningen, sier Sannes Riiser. 

Stort ansvar

Om cirka ett år skal det leveres en endelig anbefaling til kommunestyret om hva Indre havn og området rundt jernbanestasjonen bør være i framtida, basert på faglige anbefalinger og medvirkningsprosessen. 

– Hva er de største skjærene i sjøen for at Larvik får den utviklingen av Indre havn som byen fortjener?

– Dette handler først og fremst ikke om problemer, men om muligheter. Det kommer sikkert til å bli en krevende prosess for Larvik, men også noe som er lystbetont og av veldig stor verdi for mange. Målet er at vi klarer å oppnå bred konsensus om en løsning for området, og det tror vi at vi skal få til.

Indre Havn Åpning
"Jublet for byens nye perle", skrev ØP etter den storstilte 48-timersdugnaden i 2008.

– Den utviklingen vi anbefaler må også være økonomisk gjennomførbar. Hvis vi ikke klarer de to tingene har vi ikke noe som kan realiseres. Da ender vi opp med en plan som ikke er gjennomførbar. Så her er ikke bestillingen bare å lage en plan, men å sørge for at vi får i gang neste del av utviklingen, sier Johansen og Sannes Riiser. 

– Hvordan kjenner dere på ansvaret for å gi de folkevalgte en anbefaling om et års tid, som kan definere et veldig viktig område for Larvik i lang tid framover? 

– Det hviler et stort ansvar på alle som skal være med å gi endelige anbefalingen. Derfor er vi avhengige av at folk, organisasjoner og virksomheter som ønsker å mene noe møter opp på arenaene vi inviterer til. Vi skal også få hjelp av veldig kompetente fagmiljøer og ha en tett dialog med statlige og regionale myndigheter sier Sannes Riiser. 

– Rådet vi vil gi innbyggerne som vil si meningen sin er: la oss starte samtalen med hva vi ønsker for Indre havn, i stedet for hva vi ikke ønsker. Så blir prosessen og resultatet en konsekvens av det, sier Johansen. 

Til toppen