Våre unge-prosjektene

Innhold

Les mer om de ulike prosjektene og satsingene her.

  1. Praktisk opplæringsløp er et prosjekt innenfor Våre unge-programmet, som har som mål å endre systemer fra innsiden slik at flere unge fullfører utdanning og får tilhørighet i arbeidslivet. Vi jobber for å skape en bedre balanse mellom teoretisk og praktisk læring i grunnskolen.

    Dette tilbudet gir elever med interesse og talent for yrkesfag muligheten til å ta deler av ungdomsskolen ute i yrkeslivet eller på yrkesfaglige linjer ved Thor Heyerdahl videregående skole. Læringsløpet er basert på elevmedvirkning og er tett knyttet til hjemskolen, slik at elevene oppnår alle kompetansemål samtidig som de får brukt sine praktiske evner.

    Sterke resultater fra pilotprosjektet

    Erfaringene fra piloten er svært positive. De elevene som har valgt et praktisk opplæringsløp, klarer seg spesielt godt i overgangen til videregående skole. Det første kullet som fullførte løpet, viste gode resultater: 21 av 22 elever fikk karakterer i alle fag i sitt første år på Thor Heyerdahl videregående skole høsten 2024.

    Skaleres opp og spres til flere skoler

    På bakgrunn av erfaringene jobber Våre unge nå med å skalere opp prosjektet i samarbeid med fem utvalgte ungdomsskoler i Larvik: Hedrum, Ra, Mellomhagen, Kvelde og Brunla. Målet er å knytte flere fag til læringsaktiviteter hvor elevene opplever mestring, mening og medvirkning.

    Dette gjøres i et tett samarbeid med lokalt næringsliv, som bidrar med både utstyr, materiell og fagkompetanse for å gjøre skolene i stand til å tilby mer praktisk læring. Ved å gi anerkjennelse og vekt til det praktiske arbeidet og gjøre det tilgjengelig for alle i skolen, håper vi å bidra til et skifte i skolens praksis som kommer alle elever til gode. 

    Samarbeidspartnere

    • Larvik kommune

    • Thor Heyerdahl videregående skole

    • Næringslivet i Larvik

    Arbeidet ledes av Julie-Evensen Holm
    julie.evensen.holm@larvik.kommune.no

  2. Next Level er en arbeidspakke i Våre unge-programmet, dedikert til å finne ut hvordan vi kan hjelpe ungdommer som står i utfordringer knyttet til rus, atferd og kriminalitet. Vårt mål er å bygge et sterkt "stillas" rundt den enkelte ungdom for å gi dem verktøyene de trenger for å endre atferd, fullføre utdanning og finne en meningsfull tilhørighet i arbeidslivet.

    Det unike med vår tilnærming er at modellen er utviklet i tett samarbeid med ungdommene selv. I tett dialog med ungdommene har vi utarbeidet en modell, der hver komponent støtter opp under ungdommens vei til endring:

    Jobb og skole: Dette er den sentrale delen av modellen. Ungdommene selv sier at en deltidsjobb er det de ønsker og trenger mest. Derfor er målet å sikre betalte jobber som gir verdifull erfaring og en følelse av innenforskap. Vi jobber for at jobb og utdanning blir den røde tråden i livet deres.

    En "Noen": Hver ungdom blir koblet med en fast, tillitsfull voksenperson. Denne mentoren går veien sammen med ungdommen, gir støtte og er tilgjengelig utover vanlig arbeidstid.

    Nettverk: Vi jobber aktivt for å styrke nettverket rundt ungdommen, inkludert familie og andre ressurspersoner. Målet er å skape et bredere støtteapparat for varig endring.

    Veien videre: Fra pilot til varig løsning

    Erfaringene fra piloten bekrefter at ungdommenes medvirkning er nøkkelen til suksess. Basert på dette, fokuserer vi nå på å:

    • Gjøre deltid- og sommerjobber til hovedfokus. Vi vil sikre at enda flere ungdommer får mulighet til å jobbe, da dette skaper mestring og tilhørighet.

    • Styrke nettverksarbeidet. Vi jobber med å utvikle en modell som i større grad involverer familie og nære relasjoner for å bygge et solid fundament.

    • Bygge en bredere base av tillitspersoner. Vi vil både utvide kretsen av voksne mentorer og etablere et ung-til-ung-mentorskap.

    • Utvide samarbeidet. For å sikre et helhetlig tilbud, vil vi inkludere helsetjenesten og samarbeide med organisasjoner som Rupo og Sammen for livet.

    Samarbeidspartnere

    • Ungdom i målgruppen

    • Thor Heyerdahl videregående skole

    • Larvik kommune

    • Politiet i Larvik

    • Oppfølgingstjenesten

    • Næringslivet

    Ansvar: Monica Steinbakken,
    monica.steinbakken@vestfoldfylke.no  

  3. Larvik lærlingkontor ble etablert for å styrke Larvik kommune som lærebedrift og realisere den politiske satsingen på lærlinger. Ved å overta ansvaret for lærlingene selv, kan kontoret tilby tettere og mer skreddersydd oppfølging tilpasset den enkeltes behov. Dette sikrer at alle lærlinger, uansett utgangspunkt, får de verktøyene de trenger for å lykkes.

    Kontoret koordinerer samarbeidet mellom kommunen, videregående skoler og NAV, og drar nytte av synergier fra de andre arbeidspakkene i Våre unge-prosjektet. Hovedmålet er å skape sømløse opplæringsløp for ungdom mellom 15 og 29 år. Lærlingkontoret legger spesielt vekt på inkludering av sårbare ungdommer, og gir dem en tettere og mer helhetlig oppfølging enn tidligere.

    Suksessfaktorer og resultater
    Ved utgangen av  2024 ble 76 lærlinger fulgt opp innenfor fem fagretninger av Larvik lærlingkontor. Etableringen har ført til et nærmere samarbeid med kommunale avdelinger, noe som er avgjørende for å etablere flere læreplasser. Lærlingene har gitt svært positive tilbakemeldinger på tettere oppfølging.

    Viktige suksessfaktorer inkluderer:

    • Engasjerte ledere: Ledere som aktivt støtter prosjektet og ønsker å ta inn lærlinger.

    • Engasjerte og “riktige” Veiledere/Avdeling 

    • Tett samarbeid: Kontinuerlig dialog med både interne og eksterne partnere.

    • Tilpasset oppfølging: Utvikling av nye systemer og metoder som sikrer god og individuell oppfølging av lærlingene.

    Utfordringer
    Selv om resultatene er gode, står Larvik lærlingkontor overfor utfordringer. Det er en krevende balanse mellom god administrativ drift og tett oppfølging av hver enkelt lærling.  Etter oppsigelse av Opplæringskontoret for offentlig sektor i Vestfold 01.01.24, har Larvik Lærlingkontor fått disse oppgavene  i tillegg.                             

    Det jobbes også med å finne nye måter å rekruttere lærlinger på, spesielt for utfordrende læreløp. Et viktig mål er å vurdere muligheten for å fravike kvalifikasjonsprinsippet ved ansettelser for å sikre at flere får mulighet til en jobb i kommunen etter endt læretid. Arbeidspakken fases over i ordinær drift 01.01.2026.

    Ansvar: Lilly E. Lykke, e-post lilly.lykke@larvik.kommune.no 

    • Den tradisjonelle veien er å gå to år på skole og to år i lære for å bli helsefagsarbeider.
    • Gjennom yrkesfagpiloten har Thor Heyerdahl videregående skole og Larvik kommune gjort det mulig å starte som lærling allerede første året, hvor du kombinerer læretid og gå på skole i fire år.
    • Samarbeid mellom Thor Heyerdahl videregående og Larvik kommune

    Ansvar: Arne Dag T. Ous, e-post arne.ous@vestfoldfylke.no

  4. Heyerdahl arbeids- og karrieresenter (Haks) er et lavterskeltilbud for elever ved Thor Heyerdahl videregående skole som trenger ekstra oppfølging. Arbeidspakkens hovedmål er å hindre at elever faller fra videregående opplæring og å hjelpe dem med å finne veien videre. Senteret bistår med alt fra å finne læreplass og fullføre læretiden, til å søke jobb.

    Haks ble etablert i mars 2024 som en pilot i Våre unge for å forebygge utenforskap og er plassert sentralt på skolen og er bemannet av et tverrfaglig team for å sikre et helhetlig tilbud.

    Haks tverrfaglige team består av:

    • Yrkes- og karriereveiledere fra Thor Heyerdahl videregående skole

    • Veiledere fra NAV

    • Oppfølgingstjenesten

    Resultater fra skoleårene 2023/24 - 2024/25

    Siden oppstarten har senteret vist positive resultater, noe som bekrefter behovet for et slikt tilbud.

    I løpet av disse skoleårene har vi bistått totalt 147 elever. Her er noen av resultatene vi er stolte av:

    • 65 elever har fått lærlingekontrakt.

    • 33 elever har fått fast jobb.

    • 10 elever har takket ja til skoleplass.

    • 15 elever har fått praksisplass.

    • 24 elever har fått generell veiledning.

    Våre erfaringer

    Det tverrsektorielle samarbeid er en viktig nøkkel til suksess. Det er etablert et systematisk samarbeid mellom NAV, Oppfølgingstjenesten (OT), helsetjenester og skolens ansatte, noe som sikrer effektiv samhandling og god informasjonsflyt. Dette er sentralt for å hjelpe flere unge med å fullføre videregående utdanning.

    Når ungdom lykkes med å fullføre opplæringen, bidrar vi også til å redusere behovet for støtte fra NAV i fremtiden.

    Ansvar: Monica Steinbakken
    e-post: monica.steinbakken@vestfoldfylke.no

  5. Fagbrev i sikte er en arbeidspakke som er utviklet for å hjelpe unge som er tilknyttet NAV med å fullføre videregående opplæring. Bakgrunnen for prosjektet er et alvorlig samfunnsproblem: over 60 % av ungdommene som er registrert under ungdomsgarantien hos NAV Larvik, mangler fullført videregående utdanning. Å stå uten fullført utdanning er en av de største risikofaktorene for å havne i varig utenforskap.

    Prosjektets hovedmål er derfor å samkjøre ulike offentlige systemer for å gjøre det enklere for unge på NAV å få den veiledningen og hjelpen de trenger for å fullføre utdanningen sin.

    Samarbeid og målgruppe

    Fagbrev i sikte er et pilotprosjekt som involverer et bredt samarbeid mellom flere sentrale aktører:

    • NAV

    • Oppfølgingstjenesten

    • Larvik kommune

    • Thor Heyerdahl videregående skole

    • Kommunale hjelpetjenester

    • Næringslivet

    I pilotprosjektet jobber teamet med 15 ungdommer som er tilknyttet NAV og har et ønske om å fullføre utdanning. Prosjektet utforsker hvordan disse ulike sektorene kan jobbe mer systematisk sammen for å hjelpe flere unge med å oppnå et fullført utdanningsløp.

    Hovedutfordringen prosjektet løser

    En av de største utfordringene prosjektet tar tak i er kompleksiteten i det offentlige systemet. Det er i dag vanskelig for både den enkelte ungdom og en NAV-veileder å få oversikt over hvilke fag som mangler, og hvilke muligheter som finnes for å ta dem opp igjen. Fagbrev i sikte fungerer som en modell for å bygge bro over disse systemhullene og skape et mer helhetlig og tilgjengelig tilbud.

    Ansvar: Bjørg Østby: Bjorg.ostby@nav.no

  6. Arbeidspakken skal utvikle en modell for å gi krysskulturell ungdom i Larvik en mulighet til å få fotfeste i arbeidslivet. Hovedmålet er å skape tilhørighet i samfunnet gjennom deltidsjobber. Prosjektet bygger på innsikten om at betalt arbeid og et trygt miljø gir de unge økt mestring og fremtidstro.  

    Vi har gjennomført enkelte forsøk med oppdragsbaserte jobber som tydelig viser at ungdom både kan og vil arbeide. Disse positive erfaringene understreker behovet for å etablere et mer systematisk tilbud som gir ungdom vedvarende muligheter i arbeidslivet.Målet er ikke bare å skaffe dem en inntekt, men å gi dem en følelse av mestring og tilhørighet, spesielt på skolen. Den positive effekten av å ha en deltidsjobb strekker seg inn i klasserommet, og vi ser at det gir økt motivasjon og selvtillit som bidrar til bedre resultater.

    For å styrke dette arbeidet har vi knyttet Flexid-programmet til piloten. Dette kurset bevisstgjør de unge på følelser som oppstår når ulike kulturelle verdier møtes. En sterk og trygg identitet, som er grunnlaget for Flexid, er avgjørende for å kunne navigere i samfunnet og ta bevisste valg for fremtiden.

    Kombinasjonen av betalt arbeid og identitetsutvikling gjennom Flexid skal gi ungdommene verktøyene de trenger for å oppnå et varig innenforskap og lykkes med å finne tilhørighet i Larvik.

    Høsten 2025 er det plukket ut 7 ungdommer som er en del av piloten. 


  7. Helsefagpiloten er et utdanningsløp for helsefagarbeidere basert på en vekslingsmodell. Denne modellen ble utviklet i et samarbeid mellom Larvik kommune og skolen for å møte kommunens behov for kvalifiserte fagarbeidere, samtidig som den gir elevene en mer praktisk og relevant opplæring.

    Modellen er designet for elever som lærer best gjennom praktisk arbeid. Den kombinerer teoriundervisning på skolen med omfattende praksis i feltet, som for eksempel på sykehjem eller i hjemmetjenesten. Elevene blir lærlinger fra første året. 

    Slik fungerer vekslingsmodellen

    Elevene deler uken sin mellom skolebenken og som lærlinger i praksisfeltet:

    To dager i uken: Undervisning på skolen

    Tre dager i uken: Praksis ute i en virksomhet

    Denne kombinasjonen av praksis og teori gir elevene knagger å henge faget på, noe som bidrar til en dypere og mer varig forståelse. Modellen gjør elevene til lærlinger allerede i sitt første år på videregående skole, noe som skiller seg fra det tradisjonelle løpet på to år i skole og to år i lære. I vekslingsmodellen er elevene både elever og lærlinger parallelt. I det fjerde og siste året er de fulltidslærlinger i kommunen.

    På grunn av den store andelen praktisk erfaring, blir elevene som tar denne piloten svært gode helsefagarbeidere.

    Hvorfor er modellen viktig?
    Helsefagpiloten ble søkbar i VIGO for første gang i skoleåret 2024/2025, noe som gjorde det mulig for elevene å velge et praktisk opplæringsløp. Dette tilbudet er en utvidelse av ungdommers utdanningsmuligheter, og det viser at flere læringsveier kan føre til suksess. Selv om elevene i dette løpet kan ha ulike utfordringer, som lette lærevansker eller språkvansker, er de ikke vesentlig annerledes enn andre elever. De har valgt dette tilbudet fordi de foretrekker en praktisk tilnærming til læring.

    Dette samarbeidet mellom kommunen og fylkeskommunen vekker stor interesse og er et bevis på at man sammen kan skape innovative løsninger som hjelper flere unge med å fullføre utdanningen sin og komme inn i arbeidslivet. Den gjensidige opplevelsen av at kommunen får nødvendige fagarbeidere og samtidig fremmer sin visjon om å være en inkluderende arbeidsgiver, er en suksessfaktor i prosjektet.

Til toppen