Kommunene i Vestfold har satt i gang arbeidet med å vurdere ett felles brann- og redningsvesen. Målet er å sikre en sterkere, mer effektiv og framtidsrettet beredskap for innbyggerne i hele fylket.
De seks kommunene i Vestfold: Horten, Tønsberg, Færder, Holmestrand, Sandefjord og Larvik står overfor like utfordringer innen beredskap og brannvern.
Nye krav til helse, miljø og sikkerhet, økende klimarisiko, teknologiske endringer og sikkerhetspolitiske hensyn gjør det nødvendig å se på hvordan beredskapen og forebygging kan organiseres sterkere for framtiden.
Rådgivningsselskapet Norconsult anbefalte tidligere i år å samle de tre eksisterende brannvesenene – Vestfold interkommunale brannvesen (VIB), Sandefjord brann og redning og Larvik brann og redning – i ett felles interkommunalt brann- og redningsvesen.
En sammenslåing vil kunne gi:
Et større og mer spesialisert fagmiljø
Bedre evne til å håndtere store og komplekse hendelser
Stordriftsfordeler og mer effektiv ressursbruk
Bedre fordeling av kostnader og investeringer mellom kommunene
Økt fleksibilitet og utholdenhet i beredskapen
Les hele utredningen til Norconsult her.
Vurderer å innhente mer informasjon
I tillegg til Norconsults utredning vurdere forhandlingsutvalget å bestille flere analyser for å innhente mer informasjon. Det gjelder en samlet risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) for hele Vestfold, basert på eksisterende ROS.
Videre er det ønskelig at det skal utarbeides en plan for hvordan beredskap og det forebyggende arbeidet skal organiseres i et felles brannvesen, samt et budsjett og en økonomiplan for de neste fire årene.
Det vurderes også å bestilles et investeringsprogram med et tidsperspektiv på ti år. Alle disse analysene skal være ferdig i løpet av våre 2026 og danne grunnlaget for forhandlingsutvalgets anbefaling våren 2026.
Forhandlingsutvalget leder arbeidet
For å følge opp anbefalingen fra Norconsult, har kommunene oppnevnt et forhandlingsutvalg som skal utarbeide forslag til ny selskapsavtale og organisering av et eventuelt felles brannvesen.
Utvalget består av fire ordførere og to varaordførere:
Bjørn Ole Gleditsch (H), ordfører i Sandefjord – leder
Frank Pedersen (H), ordfører i Tønsberg – nestleder og representantskapsmedlem i VIB
Birgitte Gulla Løken (H), ordfører i Larvik
Christina Maria Bratli (Ap), ordfører i Horten og representantskapsmedlem i VIB
Gina Merethe Johnsen (FrP), varaordfører i Larvik
Cathrine Andersen (FrP), varaordfører i Sandefjord
Frank Pedersen og Christina Bratli representerer eierkommunene i Vestfold interkommunale brannvesen IKS (Færder, Holmestrand, Horten og Tønsberg). Sekretariatet sikrer faglig støtte.
Forhandlingsutvalget støttes av et administrativt sekretariat ledet av Gisle Dahn, tidligere rådmann i Sandefjord kommune (2003–2017). Sekretariatet bidrar med faglig, juridisk og organisatorisk kompetanse og sørger for at kommunene får et solid og balansert beslutningsgrunnlag.
Sekretariatet skal blant annet:
forberede saker og samle dokumentasjon
koordinere arbeidet mellom brannvesenene og eierkommunene
sikre kvalitet i beslutningsgrunnlaget
følge opp møteplan og framdrift
Politisk beslutning i 2026
Forhandlingsutvalget skal levere sin anbefaling til de seks kommunene i løpet av våren 2026. Etter dette skal hver kommune behandle saken politisk. Det er altså kommunestyrene som avgjør om Vestfold får ett felles brann- og redningsvesen fra 2027.