Nytt liv i gamle Mesterfjellet skole

Larvik museum, Friskliv og mestring og frivilligheten flytter inn i gamle Mesterfjellet skole i 2023.

Gamle Mesterfjellet Skole 3

Det ble vedtatt i kommunestyret i mai.

- Arbeidet starter umiddelbart, og vi har et mål om å flytte inn til sommeren 2023, forteller prosjektutvikler med ansvar for gamle Mesterfjellet skole, Øyvind Beyer.

Tegnet i 1918

Larvik museum holder i dag til i Verksgården på Langestrand, og har lenge ønsket seg en plassering nærmere Herregården.

- Vi skal holde til i andre etasje og får 900 kvadratmeter å boltre oss på, forteller Aina Aske, som er prosjektleder for det nye museet og Herregårdshagen. Hun og resten av de ansatte i museet ser fram til å få nye lokaler.

Det gamle skolebygget fra 1918 ble tegnet av arkitektene Christian Morgenstierne og Arne Eide.

Vil tilbakeføre herregårdshagen

Herregården og Herregårdshagen ble bygget som grev Ulrik Fredrik Gyldensløves residens i 1674. Bygningen er vedtaksfredet – innvendig og utvendig – fra 1923.

Utviklingen og tilbakeføring av herregårdshagen blir også en del av prosjektet. Dette samlende prosjektet har fått navnet “Akantus”.

- Herregården og hagen er en historisk ressurs som ligger i bunnen og definerer flytteprosjektet, forteller Aina Aske.

Ingerid Heggelund, prosjektutvikler med ansvar for byutviklingsprogrammet, forteller at flyttingen vil øke attraksjonskraften for Herregården.

-Vi har søkt om å rive annekset fra 1902, for å fortsette på neste trinn av de hagearkeogiske utgravingene. Dette vil binde Herregården og hagen sammen med aktivitetene i gamle Mesterfjellet skole, forteller Heggelund.

Skal selge Kongegata 1

Friskliv og mestring skal flytte fra Kongegata 1 og Badeparken 10 til. De skal blant annet drive kafe i kjelleren.

BUA, som låner ut utstyr gratis og arrangerer aktiviteter vil også få nye lokaler i tilbygget nord på gamle Mesterfjellet skole.

- Frivillige organisasjoner vil også få mulighet til til å ta i bruk gamle Mesterfjellet skole, forteller Beyer.

Kommunestyret har bevilget 64 millioner kroner til flyttingen, og skal blant annet finansieres gjennom salg av Kongegata 1 og lån.

Gamle Mesterfjellet Skole 2