Familien Sachnowitz hus i Larvik er fredet

Fredningen av Sveins gate 15 ble markert på selveste Holocaustdagen 27. januar.

Berit Rustenberg (t.v) og Petter Knutsen (t.h.) markerte fredningsvedtaket med Marion Garmain, Herman Sachnowitz' datter og Siv Abrahamsen i Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Fredningen ble konstatert 27. januar 2023 med flotte taler, dokumenter og diplom. Berit Rustenberg (t.v) og Petter Knutsen (t.h.) markerte fredningsvedtaket med Marion Gamain, Herman Sachnowitz' datter og Siv Abrahamsen i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Foto: Kristin Berge/Vestfold og Telemark fylkeskommune

– Søsteren min Rita og jeg vokste opp her, og hadde en svært god barndom. Til tross for det foreldrene mine hadde opplevd, klarte de å gi oss en lykkelig oppvekst, sa Marion Gamain.

– Denne fredningen handler ikke bare om meg, den er viktig for alle. Samtidig er den rørende og symboltung, sa hun.

Sammen med representanter fra Riksantikvaren, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Vestfoldmuseene, Larvik kommune, to tremenninger og eierne er Sveins gate 15 ble det en flott, men følelsesladet markering.

Takknemlig for fredningen

Marion Gamain er datteren til Herman og Paula Sachnowitz. Herman var den eneste i familien Sachnowitz fra Larvik som overlevde konsentrasjonsleirene. Gjennom boka Det angår også deg ble det kjent for folk hva som faktisk hadde skjedd med jødene under 2. verdenskrig.

– Far holdt alt dette skjult for oss så lenge han klarte. Han fortalte oss at fangenummeret var telefonnummeret hans, det var aldri snakk om de som ble drept, men de som ikke kom hjem, minnes Marion.

Hun uttrykte stor takknemlighet for at barndomshjemmet er fredet, og at historien ikke skal bli glemt.

– Det tok for lang tid før jødenes historie ble kjent, og nå må vi sørge for at den ikke blir glemt, sa hun.

Eierne ønsket fredning

Arbeidet med fredningen har pågått en stund, et arbeid som er drevet av kulturarv Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Det er Berit Rustenberg og Petter Knutsen som eier og bor i Sveins gate 15, og de har vært pådrivere for at fredningen skal skje.

– Vi har bodd her siden 1985, og heldigvis hadde vi ikke tanker om å pusse opp med en gang. Da kunne mye rart ha skjedd, sa huseierne i talen under markeringen som skjedde i stuen deres. Etter hvert som årene har gått, har husets historie og sjel blitt en del av livet deres. Med fredningen er de sikre på at husets historie og sjel blir bevart for kommende generasjoner.

Sveins gate 15 i Larvik
Her bodde familien Sachnowitz. I november 1942 ble hele familien arrestert og deportert til Auschwitz. Kun Herman Sachnowitz overlevde og vendte tilbake. Foto: Vestfold og Telemark fylkeskommune

Fysisk bevis

Riksantikvar Hanna Gemain forklarte hvorfor Sveins gate 15 er blitt en del av arbeidet med å frede nasjonale minoriteters kulturminner

– Vi har valgt å frede Sveins gate 15 for at man i ettertiden kan komme tett på familien Sachnowitz: I tillegg til deportasjonen og folkemordet forteller denne historien om Sachnowitz-familiens rike liv. Her freder vi stuene som var fylt av musikk, hverdagsliv, familiebånd, varme, latter og glede. Det å kunne oppleve boligen og epletrærne bringer oss nærmere familien Sachnowitz, sa Geiran.

Hun overrakte Berit Rustenberg og Petter Knutsen dokumentene som bekrefter at hjemmet deres nå er et jødisk kulturminne.

– Et viktig symbol

Ordfører Erik Bringedal var tilstede og forteller at fredningen er viktig for Larvik.

– Familien Sachnowitz skjebne er en sentral del av Larviks krigshistorie. Det er positivt at bygningen og hagen nå er freda. Dette er et viktig symbol for å videreformidle den historien som har skjedd, til kommende generasjoner, sier Bringedal, som avsluttet talen med å si at 27. januar 2023 blir en viktig del av Larviks historie.

Sveins gate 15 og Familien Sachnowitz

Eiendommen var hjemmet til den jødiske familien Sachnowitz fra Larvik.

Israel Leib Sacnowitz og hans kone Sara (født Lahn) plantet et nytt epletre for hvert av sine 8 barn da disse ble født i først del av 1900-tallet. Alle epletrærne er bevart og bærer ennå frukt.

Les mer om Herman Sachnowitz på Store norske leksikons sider