Legevakt

Innhold

Legevakt for akutt nødvendig legehjelp hele døgnet.

Vi holder til i to bygg som ligger 50 meter fra hverandre. Det er inngang A og inngang B. Du blir henvist til riktig inngang på telefon.

Inngang A: Greveveien 16, 3257 Larvik
Inngang A: Greveveien 16, 3257 Larvik
Inngang B: Byskogveien 5, 3257 Larvik
Inngang B: Byskogveien 5, 3257 Larvik

Viktige telefonnummer

Ambulanse og medisinsk nødmelding 113
Nasjonalt legevaktnummer 116117
Legevakt i hjemkommune når du er på reise i Norge 33163453 
Fra utlandet eller fra satelittelefon 004733163453

Åpningstider

Døgnåpent alle dager.

På dagtid mandag til fredag skal du kontakte fastlegen din før du kontakter legevakten.

OBS: Vennligst ring alltid før du kommer siden vi har låst dør på grunn av smittevern!

Dette får du hjelp til

  • Råd og veiledning på telefon
  • Behandling av akutte skader og sykdom
  • Behandling av akutt forverring av kroniske sykdommer

Ring legevakten før du kommer

Sykepleierne på legevakten vurderer helsetilstanden din og gir profesjonelle råd.

For å kunne hjelpe deg på best mulig måte trenger legevakten disse opplysningene:

  • Fødselsnummer?
  • Hvorfor henvender du deg?
  • Hvilke medisiner bruker du?
  • Hvilken fastlege har du?
  • Har du frikort?

Husk å ta med eventuell medisinliste og frikort når du møter opp på legevakten. 

Henvisning fra fastlege

Hvis pasienten bør tilsees av lege på legevakten, og du som fastlege ikke selv kan ta imot pasienten:

  1.  Telefon/videokonsultasjon mellom fastlege og pasient
  2.  Fastlege sender E-henvisning til legevakten
  3.  Fastlegekontoret ringer legevakt for å gi informasjon om at henvisning er sendt.

Legevakten kan ikke håndtere utredninger og tilstander som ikke haster. 

Ventetid

Når du kommer til legevakten vil sykepleier vurdere ditt helseproblem ut i fra en prioriteringsskala som er utarbeidet for legevakter. 

De mest alvorlige tilstandene blir behandlet først. Hvis du må vente, er det fordi andre trenger hjelpen raskere. Ta kontakt med personalet hvis tilstanden din forverres mens du venter.

Sommer 2022 - prioritering av pasienter som ikke har fastlege i Larvik kommune 

Vi oppfordrer besøkende til å kontakte fastlege i egen kommune hvis du har problemstillinger som kan vente. Fastlege kan i mange tilfeller hjelpe deg via telefon eller videokonsultasjon.

  • Hvis du har en problemstilling som ikke er aktuell for legevakt, men ikke ønsker å kontakte fastlegen, finnes det private aktører i området som tilbyr allmennmedisinske tjenester.
  • Har du behov for regelmessige sårskift, rutinemessig stell av kateter, nefrostomier, CVK’er og lignende må du henvende deg til tjenestekontoret i Larvik kommune via Servicetorget med forespørsel om tjenester.
  • Har du behov for engangsinjeksjon av viktige medikamenter eller engangssårskift kan du få hjelp på legevakten.
  • For INR-kontroll eller andre rutinemessige kontrollprøver må du kontakte egen lege for rekvisisjon til blodprøver ved laboratoriet på SiV Larvik eller for eksempel Fürst i Sandefjord.
  • Vi utsteder ikke attester, sykemeldinger og lignende 
  • Vi gjør ingen elektive henvisninger til spesialisthelsetjenesten

Slik bruker du legevakten best

Legevakten gir hjelp ved helseproblemer som av medisinske grunner ikke kan vente til fastlegens kontor åpner. Slike tilstander kan være:

  • Smerter i brystet
  • Akutt sykdom
  • Alvorlig forverring av kjent sykdom
  • Nedsatt allmenntilstand hos barn
  • Alvorlig psykisk sykdom
  • Mistanke om komplikasjoner i svangerskap
  • Kuttskader som må sys
  • Andre alvorlige skader

Legevakten bruker anerkjente og anbefalte beslutningsstøtteverktøy som Manchester Triage, Norsk elektronisk legehåndbok. Vi bruker tre forskjellige hastegrader:

Hastegrad Rød

Pasienten tas inn omgående.

  • Mistanke om akutt hjertesykdom,
  • Alvorlig pustebesvær,
  • Store blødninger,
  • Alvorlig allergisk reaksjon.

Hastegrad Gul

Pasienten bør få hjelp innen 2 timer.

  • Moderate kuttskader,
  • Høy feber med redusert allmenntilstand,
  • Akutte luftveisinfeksjoner.

Hastegrad Grønn

Vanlig sykdomstilstand uten særlig hast. Slike tilstander kan ofte bli henvist til fastlegen.

  • Øyekatarr.
  • Øreverk.
  • Hoste/øvre luftveisinfeksjon.
  • Enkle urinveisinfeksjoner uten feber.

Legevakten er ikke ment for deg som har vanlig forkjølelse eller sykdom over flere dager uten akutt forverring.

Dette kan vi IKKE hjelpe til med

  • Forlengelse av sykemelding
  • Legeerklæring eller helseattest/førerkortattest
  • Fornying av resepter
  • Kontroll av kjente tilstander (for eksempel svangerskap, høyt blodtrykk eller diabetes)
  • Graviditetstester, prevensjonsvurdering og så videre
  • Resept på vanedannende medisiner

Se utfyllende informasjon om legevakttjenesten på helsenorge.no

Fastlegen kan også gi hjelp raskt

Hvis du trenger hjelp på dagtid, skal du ringe fastlegen din og be om time.
Fastlegen vurderer hvor mye det haster og kan vanligvis gi deg time på dagen
hvis situasjonen krever det. 

Betaling

Legevakten krever betaling etter faste takster Se prisliste hos helsenorge.no. Du må betale for medisiner og forbruksmateriell, også om du har frikort. Frikortet skal vises uoppfordret før legekonsultasjonen.

Personer med frikort, barn under 16 år, kvinner med svangerskapsplager og personell i førstegangstjeneste slipper å betale egenandel. 

Larvik legevakt bruker betalingssystemet Convene. Vi foretrekker at du betaler med bankkort, alternativt får du tilsendt faktura per SMS. Faktura vil da bli sendt til det telefonnummeret som er registrert i pasientjournalen på legevakten.

Oppfølging

All oppfølging skal gjøres hos fastlegen. Alle bør derfor skaffe seg tilknytning til en fastlege i kommunen de bor i. 

Transport

Er det medisinske grunner til at du har krav på drosjerekvisisjon til eller fra legevakten, skal dette avklares med lege i forkant av reisen. Reisen skal i tillegg bestilles av helsepersonell på legevakten. 

Bestiller du selv drosje til og fra legevakten, må du selv betale for denne. Du kan da søke refusjon ved å sende reiseregning til:

Helseforetakets senter for pasientreiser ANS
Postboks 2533 Kjørbekk
3702 Skien

Reiseregningen må inneholde en oppmøtebekreftelse. Rimeligste reisemåte vil da bli refundert hvis kravene tilfredsstiller vilkårene i pasient- og brukerrettighetslovens § 2-6.

Se også www.pasientreiser.no for informasjon om pasientreiser. Her kan du laste ned reiseregningsskjema. 

Lydopptak

Når du ringer til legevakten vil samtalen bli tatt opp. Dette blir gjort for å sikre at du som innringer får riktig hjelp. Opptaket vil også benyttes i arbeidet med å kvalitetssikre legevakttjenesten, som ved opplæring av ansatte ved legevakten. Du har rett til å motsette deg at opplysningene om deg brukes i opplæring av ansatte. Dersom du ønsker motsette deg, eller ønsker mer informasjon om hvordan opptaket blir behandlet, kan du ta kontakt med legevakten.

Se personvernerklæring https://www.larvik.kommune.no/administrasjon/personvernerklaering/

Ikke skriv helseopplysninger eller andre taushetsbelagte opplysninger i epost.

Tilbakemeldinger

Vi tar alle tilbakemeldinger på alvor. Tilbakemeldingen bør være skriftlig og sendes til:

Larvik kommune v/legevakten
Postboks 2020
3255 Larvik

Det er ikke anledning til å sende sensitiv informasjon på e- post. 

Du kan også henvende deg til

Pasient og brukerombudet i Vestfold

Sende klage til fylkesmannen

Apotek-oversikt

Hvor er ditt nærmeste apotek?

Vaktapotek finnes på Kjelleparken i Tønsberg 

Til toppen