Slik går du fram når du skal søke hjelpemidler.
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av NAV.
- Se etter produkter som er på avtale med NAV. Det kalles for rammeavtale i finnhjelpemiddel.no.
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med NAV ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt.
Dette må søknaden din inneholde
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Hvis du søker uten hjelp fra kommunen har du anledning til å føre opp deg selv. NAV Hjelpemiddelsentral vil vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er tilstrekkelig.
Søknadsskjema og mer informasjon om NAV hjelpemiddelsentral finner du lenger ned på siden.
Ta kontakt med oss
Trenger du hjelp til å vurdere eller prøve ut hjelpemidler, må du ta kontakt med oss. Ring ergoterapitjenesten på telefon 98 23 11 90. Vi har telefontid mellom kl. 08.30 og 11.00.