Turist og behov for legetjenester?

Skal du feriere i Larvik i sommer? Larvik legevakt er også åpen for turister, men vi oppfordrer deg til å kontakte fastlege i hjemkommune om det ikke er behov for akutt helsehjelp.

Larvik legevakt skal gi øyeblikkelig helsehjelp og råd til befolkningen i Larvik kommune, og skal sørge for at alle som oppholder seg i kommunen kan få nødvendig helsehjelp. Det gjelder også turister.

– For at legevakta skal ha kapasitet til å ivareta de som trenger det mest, oppfordrer vi besøkende til å kontakte fastlege i egen kommune hvis du har problemstillinger som kan vente. Fastlege kan i mange tilfeller hjelpe deg via telefon eller videokonsultasjon, forteller Stine Iversen, konstituert avdelingsleder for Larvik legevakt.

Legevakta prioriterer alltid de sykeste pasientene med de mest alvorlige tilstandene, uavhengig av hvem som ankommer legevakta først.

– Det kan derfor bli lang ventetid hvis henvendelsen ikke haster, forklarer Iversen.

Stine Iversen

Ring 116 117

– Vi ønsker at du ringer legevakta på telefon 116 117. Det er for at vi skal kunne gi råd og gjøre vurderinger for henvendelsen, forteller hun.

Når det står om liv, ring 113.

Legevakta i Larvik ligger ved Larvik sykehus, med adresse Greveveien 16. Vi har egen inngang for håndtering av koronasmitte. Du får informasjon om dette på telefon hvis det er aktuelt å bruke denne.

– Ta koronatest hvis du har luftveissymptomer

Det sirkulerer for tiden både korona-, rhino- og parainfluensavirus i Vestfold. Virusene gir mild luftveisinfeksjon hos de fleste, men smitter lett og kan gi alvorlig sykdom hos utsatte personer.

– Vi ber om at du hjelper oss med å begrense smitte ved legevakta. Det er viktig at du informerer oss om du har luftveissymptomer eller har testet positivt på Covid-19 eller andre luftveisvirus, sier Stine Iversen.

Vi oppfordrer deg til å ta koronatest før du kommer hvis du har luftveissymptomer. Du kan hente gratis koronatester flere steder i kommunen.

Legevakta kan ikke utstede sykemeldinger eller fornye resepter. Du må ta kontakt med fastlegen din for dette.