Snart i gang med badevannsprøver

Kommunen skal i løpet av sommermånedene ta badevannsprøver på badeplasser i Larvik.

Dronefoto Batteritomta
Prøver viser at badevannskvaliteten i vår kommune generelt er bra. Her er Batteritomta, en av strendene kommunen tar badevannsprøver.

I løpet av sommeren skal vi ta vannprøver tre ganger, den første målingen blir gjort rundt sankthans, de andre midt i juli og august.

Det er miljørettet helsevern i kommunen som tar vannprøvene.

Resultatene fra badevannsprøvene blir lagt ut på kommunens side noen dager etter prøvene blir tatt. Det er fordi det tar noe tid å analysere.

På nettsidene våre og i sosiale medier vil du også få informasjon om kommunen fraråder bading på noen av stedene basert på resultatene.

Fraråder bading ved store nedbørsmengder

Ved store nedbørsmengder kan badevann få dårligere kvalitet. Årsaken er at kloakk kan gå i overløp og renne ubehandlet ut i vannet.

Som en generell regel fraråder vi å bade i omtrent ett døgn etter kraftig regnvær.

Her tar vi badevannsprøver

• Torpevannet