Trygg oppstart i barnehagen.
Foreldresamarbeidet vårt er preget av åpenhet og respekt, der personalet og foreldre hele tiden jobber sammen for de beste løsningene med ungen i sentrum.
Den gjensidige samtalen til ungens beste er det som driver oss.
Vi holder hverandre gjensidig informert om forhold som kan ha betydning for støtte til ungens utvikling på hjemmearenaen, så vel som barnehagearenaen. Det gjelder like mye når livet butter som når det smiler.
Små barn lever hele liv der livet i barnehagen og livet hjemme er et hele. Det er et voksenansvar å binde dette sammen best mulig gjennom god dialog og samhandling.
Når barnet begynner i barnehagen
Så fort foreldre har takket ja til barnehageplass, begynner det viktige samarbeidet barnehage - hjem. Foreldre får brev og telefon fra barnehagen og blir invitert på besøk. Det blir også sendt ut diverse informasjon om barnehagens rutiner og ønsker.
Barns trygghet er helt grunnleggende ved oppstarten. Vi arbeider for å være omsorgsfulle og trygge voksne både for barn og foreldre, og legger til rette for at oppstartsperioden skal skje i dialog med den enkelt. Da vil en god tilknytning oppstå, en tilknytning som vi gjerne vil ha i gang.
Rammeplanen presiserer at barnehagen skal, i samarbeid med foreldre, legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Det står videre at personalet skal sørge for tett oppfølging den første tiden, slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Se Rammeplanen kapittel 6: Overganger. Og barnehagens egen Årsplan.
Overganger innad i egen barnehage
Videre har vi fokus på overgangene innad i egen barnehage ved flytting til nye avdelinger. Så langt det lar seg gjennomføre følger en fra personalet med over til ny avdeling ved nytt barnehageår. Vi har besøksordninger på vårparten, og tenker hele året på at vi er ett hus med 3 avdelinger. Slik at alle skal kjenne alle er vi mye sammen på kryss og tvers i utetid, samt samarbeid på morgen og ettermiddag.
Overgang til skole
Ved overføring av barnehagene til Kunnskapsdepartementet signaliseres enda tydeligere helhetstenkningen i utdanningsløpet.
Skal vi få en god flyt der ungene er i sentrum, blir det viktig at skolen og barnehagen samarbeider og bygger på hverandres tenkning. Stortingsmelding 16 " .. og ingen sto igjen" understrekes det sterkt, likeledes Handlingsprogrammet God oppvekst 2008-18 som Lardal også har forpliktet seg til.
Målet er at "barn og unge i Vestfold skal få gode oppvekstvilkår og bli kvalifisert for arbeidslivet deriblant hindre frafall i videregående". Nøkkelord er å forebygge, begrense og snu negativ utvikling og tidlig innsats i alder og forløp.
Barnehagen følger Rammeplanens kapittel 6 om overganger og Larvik kommunes plan for overgang barnehage - skole.
I Larvik kommune er det overordnede planer som beskriver hvordan overgangen fra barnehage til skole skal bli best mulig for barna. Barnehagen følger de retningslinjene og planene som er avtalt i Kvalitet i Oppvekst i Larvik kommune.
Vi vil fortsette samarbeidet mellom barnehagene i Lågendalen; Svarstad, Hem, Hvarnes og Styrvoll, der 5-åringene besøker hverandre flere ganger i løpet av året. Det styrker trygghet i overgangen til skolen der barna blir kjent på tvers, og skaper arena for samarbeid og erfaringsdeling barnehagepersonalet imellom.
Det er også et samarbeidsmøte mellom pedagogisk leder og 1. klasselærer/rektor før sommeren.
- Vi har møtepunkter med SFO.
- Barna med foreldre blir innkalt til en vårskoledag i mai der de får møte lærer og assistenter. Det er også en foreldrekveld før vårskolen.
- Barna får gjennom året tilbud om økter i svømmebassenget på Lardal ungdomsskole.
- Barnehagene i Lågendalen har treff gjennom året hvor skolestarterne får møte hverandre.
- Barnehagene har et møte på våren hvor lærer fra skolen og pedagogisk leder med ansvar fra skolestartern, møtes til en samtale.
- Opplysningene som gis på dette møte om barnet, er i samtykke med foreldre.