Renovasjonsgebyret skal blant annet dekke kostnadene for henting av avfall hjemme, drift av miljø- og gjenvinningsstasjoner, samt behandling av avfallet.
Det er mulig å endre avfallsbeholder etter behov. Går du opp i størrelse for restavfall, vil gebyret øke med 1800 kr for hver størrelse.
Økt størrelse på avfallsbeholder til matavfall, papp/papir, plastemballasje eller emballasje av glass og metall gir ikke økt gebyr.
Prisene gjelder for 2025, og er inklusiv merverdiavgift.
Standard renovasjonsgebyr
Et standard abonnement består av fire beholdere på 140 liter. Dette er for restavfall, papp/papir, matavfall, emballasje for glass og metall. I tillegg sekk til plastemballasje, bioposer til matavfall og kurv som passer til bioposene til å ha inne. Det er kommunen som eier og leverer ut avfallsbeholderne.
Standard renovasjonsgebyr (140L) | 3635,- |
Større beholder for restavfall
Dersom du har et standardabonnement, men produserer mer avfall enn standardvolum (140 L), vil du kunne få større beholdere til avfallet ditt. Det er uten ekstra kostnad for matavfall, papp/papir, plastemballasje og emballasje av glass og metall. For restavfall øker prisen på 1 800 kr for hver gang størrelsen øker fra standardvolum.
Tillegg økt restavfallsvolum | 1800,- |
Standard ekstra (240L) | 5435,- |
Standard ekstra + (360L) | 7235,- |
Redusert gebyr
Du kan få et lavere gebyr dersom du deler et standardsett med en nabo, om dere er to eller flere som har felles avfallsbeholdere, eller om du har en mindre restavfallsbeholder enn standard.
Rabatt kompostering | -980,- |
Rabatt redusert restavfallsvolum | -1800,- |
Delt beholder mellom to husstander
Standard delt (140L) | 1818,- |
Standard ekstra delt (240L) | 2718,- |
Fellesløsninger: Dele avfallsbeholdere fra 3 husstander og oppover
Renovasjonsgebyret fastsettes etter størrelse og antall beholdere til restavfall (volum), og fordeles på antall boenheter. Beholdere til andre fraksjoner tilpasses etter behov, og er uten ekstra kostnad.
Anbefalt volum per boenhet i et samarbeid, tar utgangspunkt i hva som er vanlig volum for eneboliger. Dette er 35 liter i uka, eller 140 liter i måneden, som tilsvarer et standard abonnement. Renovasjonsgebyr i fellesløsninger tilsvarer et standardabonnement med 10% rabatt. Fellesløsninger med større volum utover standardvolum får tilleggsgebyr.
Hytterenovasjon
Hytterenovasjon halvårs | 1655,- |
Hytterenovasjon helårs | 3635,- |
Når sendes faktura?
Kommunale eiendomsgebyrer faktureres hver måned. Faktura sendes ut med forfall den 23. Om du ønsker kan du heller få kvartalsvis fakturering.
Vi anbefaler alle våre abonnenter å benytte enten e-faktura eller avtalegiro. Banken din vil kunne hjelpe deg med å etablere ønsket avtale.
Betaler du kommunale eiendomsgebyrer på en eiendom du ikke eier, må du ikke opprette avtalegiro.
For å se gebyrene for din eiendom, kan du logge inn med digital ID på Min eiendom.
Fritak for renovasjonstjenester
Det er mulig å søke fritak fra enkelte renovasjonstjenester dersom boligen eller hytta/fritidseiendommen din er under ombygging/kondemnering eller er ubeboelig i en periode på minimum 6 måneder.
Fritak kan ikke gis til abonnenter som er i en fellesløsning eller har delt løsning.
Slik søker du fritak
Du kan søke om fritak via skjemaet nedenfor. Søknaden må inneholde informasjon om hvilken eiendom det gjelder og hvilken periode boligen søkes fritak for.