Sogn gjenvinningsstasjon åpnet i ny drakt

Innbyggere i Svarstad kan endelig ta i bruk Sogn gjenvinningsstasjon i Karen Sogns vei 33 etter å ha blitt oppgradert. Svarstad barnehage kastet glans over åpningen.

Svarstad barnehage og Birgitte Gulla Løken
Svarstad barnehage møtte opp og gjorde ekstra stas på åpningen med tog og 17. sang, før ordfører i Larvik Birgitte Gulla Løken klippet snoren og åpnet gjenvinningsstasjonen.

Gjenvinningsstasjonen stengte dørene for innbyggerne 31. august i fjor.

–  Sogn gjenvinningsstasjon ble åpnet på 90-tallet og var nå moden for en oppgradering, forteller Vegard Busk, som har vært prosjektleder.

Det er både av hensyn til funksjonalitet for brukerne av gjenvinningsstasjonen og for å ivareta krav fra Arbeidstilsynet og Statsforvalteren som må oppfylles, blant annet for at Vesar skal kunne sette bort driften av stasjonen til Norsk Gjenvinning.

Prosjektleder Vegard Busk på Sogn gjenvinningsstasjon
Prosjektleder Vegard Busk prater med barna fra Svarstad barnehage som var med på åpningen av gjenvinningsstasjonen.

Dette er gjort

Gjenvinningsstasjonen har blitt oppgradert med brakke som har pauserom, dusj og toaletter.

– Området er nyasfaltert, hageavfallsbinge har fått betongvegger, og vi har fått kameraovervåking for brann og innbrudd, i tillegg til adgangskontroll på port, forteller Busk.

Norsk Gjenvinning skal drifte stasjonen med samme åpningstider som før, torsdager 13.00 til 20.00 og første lørdag i måneden fra kl. 10.00 til 14.00.

Ordfører Birgitte Gulla Løken med barn fra Svarstad barnehage
Ordfører Birgitte Gulla Løken åpnet Sogn gjenvinningsstasjon torsdag 16. mai. Kommunestyret vedtok å oppgradere gjenvinningsstasjonen i mai 2020. Totalkostanden er om lag 12 millioner kroner og er innenfor budsjett.
Bilde 16.05.2024, 10 22 30
Sogn Gjenvinningsstasjon (2)
Gjenvinningsstasjonen har blitt oppgradert med blant annet brakke som har pauserom, dusj og toaletter. Hele området er også nyasfaltert.