Finn fram refleksen – i dag er det Refleksdagen

Glemmer du ofte refleksen? Bruk fem minutter og fest refleks på jakker og bagger. Det er en smart investering av tid!

Larvik kommune er en Trafikksikker kommune. Vi vil at du skal bli sett - også i mørket!

Refleksdagen markeres over hele landet torsdag 19. oktober.

Undersøkelser viser at 4 av 10 bruker refleks. Heldigvis sørger omtrent alle foreldre for at barna har refleks i mørket.

Deler ut reflekser til 6. og 9. klassinger

På refleksdagen deler Larvik kommune ut gratis reflekser til alle elever i 9. klasse. Årets refleks er designet av Maud Angelica  Behn.

Alle 6. klassinger får en Miljørn-refleks.

Reflekser som er til overs kan du hente på Servicetorget i Feyersgate 7 eller på Larvik bibliotek.

Refleks på sekk
Kunstner og forfatter Maud Angelica Behn har designet årets refleks for Trygg Trafikk. Målet er å få enda flere til å bruke refleks i trafikken.

Fra 2 til 10 sekunder!

Uten refleks er du først synlig på 25 til 30 meters hold, mens du med refleks synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys.

Omregnet til sekunder har bilføreren 10 i stedet for 2 sekunder til å reagere, det kan være forskjellen på liv og død.

Vær smart, bruk refleks!

Refleksdagen ble arrangert av Trygg Trafikk første gang i 2006, og er alltid tredje torsdag i oktober.