Julie Evensen Holm skal lede utredningsarbeidet frem til politisk behandling i juni 2025.

Kommunestyret vedtok 12. februar en utredning av ny skolestruktur i Larvik kommune.
Bakgrunnen for vedtaket er strategiplanen som kommunestyret vedtok like før jul hvor utredning av skolestruktur er nevnt som et tiltak.
Julie Evensen Holm skal være prosjektleder for utredningsarbeidet frem til saken skal behandles i kommunestyret i juni 2025.
Evensen Holm er rektor på Kvelde skole, men skal denne våren jobbe med skolestruktur.
– Jeg tenker at vi har fått et bredt mandat av politikerne, hvor det er mange ulike forhold vi skal utrede og se i sammenheng, sier Evensen Holm
– Det er spennende å få jobbe med oppdrag som har denne formen. Her har våre folkevalgte satt en tydelig retning i sin bestilling og ønsker en bredde av faglige vurderinger inn.
Prosjektlederen oppsummerer mandatet og utredningen slik:
- Vi skal utrede hvordan skolene skal dimensjoneres både for å ivareta god kvalitet, men også økonomisk bærekraftig drift. Det er jo en kjent sak at det er store vedlikeholdsetterslep på skolene våre og utredningen vil se nærmere på hvordan vi bedre kan møte vedlikeholdsbehov på både kort og lang sikt.
- Vi skal se på hvordan våre skoler kan ivareta en praktisk og variert skolehverdag for alle elever.
- Hvordan sikrer vi en likeverdig opplæring for alle barn i Larvikskolen? Det spørsmålet vil stå sentralt gjennom hele denne utredningen og forme de prosessene vi skal ha underveis. Dette inkluderer også barn med store sammensatte vansker, barn med stort læringspotensiale og nyankomne barn som har behov for grunnleggende norskopplæring.
- Vi skal se skolestrukturen i sammenheng med kommunens andre tjenester. For eksempel vil vi sette skolestrukturen i sammenheng med kommunens øvrige satsinger på en mer innbyggerorientert tjenestestruktur.
LES MER OM PROSJEKTET, MANDAT OG FREMDRIFTSPLAN HER
– Jeg tenker denne utredningen handler om hvordan vi skal ta vare på mangfoldet av elever og gi alle like muligheter, en likeverdig opplæring, sier Evensen Holm
– En ting er hvordan skolebyggene utformes og vedlikeholdes, men vi må sette dette i sammenheng med hvordan alle aktørene i og rundt skolen - elevene, foresatte, lærere, ledere og samfunnet forøvrig, sammen kan finne en bedre balanse mellom utdanning og danning i skolen.
Les mer prosjektet og utredningen her