Kurs i sjangerpedagogikk

Hvordan kan sjangerpedagogikk og SFL brukes i praksis? Få med deg Ruth Mulvard, Grethe Kjær og Karin Rehman 18.november!

Vi i Larvik Læringssenter ønsker å invitere deg til et inspirerende og lærerikt kurs!

Kl. 08.00 – 08:30 Registrering og kaffe/te i Kon-Tiki

Kl. 08.45 - 11.45 Introduktion til SFL-baseret undervisning (genrepædagogik) ved Ruth Mulvad og Grethe Kjær Jacobsen
Hvordan kan en SFL-sprogbaseret undervisning se ud? Hvilke kriterier og principper bygger den på? Gennem praksiseksempler viser vi hvordan det sprogbaserede arbejde med tekster kan blive funktionelt. Formålet er at I lærer om udvalgte SFL-ressourcer, og hvordan de udtrykker betydninger i forskellige kontekster. I grupper får I mulighed for at diskutere hvordan man kan tage fat på andre tekster.

Ruth Mulvad, konsulent i eget firma, tidligere Nationalt Videncenter for Læsning, Københavns Professionshøjskole. Hun har i mange år arbejdet med SFL og sprogbaseret pædgogik i teori og praksis inden for et bredt felt i uddannelsesverdenen, nationalt og internationalt. Hun har skrevet bøger og artikler om SFL i praksis.
Grethe Kjær Jacobsen, konsulent i eget firma. Har tidligere arbejdet som pædagogisk udviklingskonsulent i Køge Kommune og har bl.a. arbejdet med at implementere SFL i praksis på kommunens skoler. Har arbejdet målrettet med at give alle elever mulighed for øget deltagelse og læring både i praktisk konsulentarbejde, gennem skrivning af bøger og afholdelse af kurser med inddragelse af SFL.

Kl. 11.45 - 12.30 Lunsj

Kl. 12.30 - 15.30 Exempel på SFL-baserad undervisning ved Karin Rehman
Genom att se på metoder i övningar och uppgifter igenom ett helt arbetsområde – hämtat från min egen undervisning med nyanlända ungdomar med kort skolbakgrund – ges exempel på en SFL-baserad undervisning som leder fram till målen i den aktuella kursen (naturfag) och samtidigt utvecklar elevernas språkfärdigheter. Exempel från andra fag berörs också. I grupper får ni sedan möjlighet att diskutera och planera egen undervisning.

Karin Rehman är gymnasielärare i bland annat svenska som andraspråk och har som förstelärare även arbetat med lärarfortbildning. Sedan ett år är hon doktorand vid Linnéuniversitetet i Växjö och intresserar sig för språkliga aspekter i ämnesundervisning för nyanlända ungdomar.

Pris: 350,- pr. person, inkludert lunsj og kaffe/te.
Sted: Kurset holdes på Thor Heyerdahl videregående skole, i Kon-Tiki

Frist for påmelding: Mandag 4. november

Påmelding: sendes til lls@larvik.kommune.no. Det er bindende påmelding!
Oppgi navn og e-post på de påmeldte, i tillegg til fakturainformasjon, ved påmelding.

Kontakt

Har du spørsmål, ta kontakt med Gunn-Hege Spikseth: gunn.hege.spikseth@larvik.kommune.no