Forskrift om skoleregler og skoledemokrati i Larvik kommune
Hjemmel: Fastsatt av kommunestyret i Larvik kommunestyre den 13.11.2024 med hjemmel lov 9. juni
2023 nr. 30 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa, opplæringslova § 10-7.
§ 1 Formål
Alle elever i grunnskolen i Larvik skal oppleve et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkluderende, trivsel og læring (opplæringslova § 12-2). Skolereglene skal bidra til å skape et godt forhold mellom elever og foresatte og skolens ansatte.
Skolen skal sørge for at elever og foresatte får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsetting av skoleregler (opplæringslova § 10-4).
Elevene må øves i å opptre hensynsfullt og utvikle bevissthet om egne holdninger og skolen skal formidle verdien og betydningen av en lyttende dialog for å håndtere motstand.
Skolereglene inneholder
- regler om skoledemokrati og organisering av skoledemokrati (opplæringslova §§ 10-4 og 10-5)
- elevens rettigheter
- regler for orden og oppførsel
- tiltak ved brudd på reglene og informasjon om hvordan slike saker skal behandles
§ 2 Virkeområde
Skolereglene gjelder for alle elever i offentlige grunnskoler i Larvik kommune.
Skolereglene gjelder på skolens område i skoletiden, ved organisert skoleskyss, ved alternative opplæringsarenaer som er under skolens ledelse og ansvar, og ved andre aktiviteter som har direkte tilknytning til skolegangen. Skolereglene er også gjeldende ved bruk av skolens digitale infrastruktur, også utenfor skolen.
Den enkelte skole skal i tillegg utforme lokale skoleregler som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Lokale skoleregler skal utarbeides i samarbeid med elever og foresatte.
§ 3 Skoledemokrati og organisering av skoledemokrati
Skoledemokrati
Elevene og foreldrene skal får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsetting av skoleregler jf. opplæringslova § 10-4.
Elevråd
Hver skole skal ha et elevråd som er valgt av elevene på skolen. Elevene kan velge å organisere seg på en annen måte (opplæringslova § 10-5). Elever og lærere skal jobbe sammen jf. årshjul for elevmedvirkning.
Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU)
Hver skole skal ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene på skolen. Foreldrene kan velge å organisere seg på en annen måte (opplæringslova § 10-5).
Skolemiljøutvalg (SMU)
Hver grunnskole skal ha et skolemiljøutvalg (SMU).
Utvalget vil være et rådgivende organ og ha beslutningsmyndighet i enkelte saker.
Rådgivende organ i følgende saker:
- Virksomhetsplaner for skolen, inkluderer utviklingsplan, prioriterte satsningsområder og lokale læreplaner.
- Årsbudsjett. Fordeling av skolens rammebudsjett.
- Planer for ombygging, ominnredning og vedlikehold.
- Planer for skolens utemiljø.
- Trafikkforhold og sikring av skoleveien. Skoleskyss.
- Driften av SFO.
- Betaling for opphold i SFO.
Ha beslutningsansvar i følgende saker:
- Planer for samarbeid skole og hjem.
- Fritidstiltak, samarbeid med lag og foreninger med mer.
- Plan for trivsel for elevene på skolen.
- Helse- og miljørettede tiltak for elevene og ansatte på skolen.
- Plan for informasjonsvirksomhet.
Det vil være et flertall av elever og foreldre. Utvalget skal prioritere arbeidet med å skape et trygt og godt skolemiljø. Utvalget skal være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere skolens virksomhet og opplæring.
Kommunen skal ha egne rutiner for skolemiljøutvalg. Skolemiljøutvalget skal ha 3 faste møter pr. skoleår, og medlemmene i nytt skolemiljøutvalg vil bestå
av:
- 2 elever
- 4 foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) – en fra SFO
- 2 ansatte - en ansatt skal være SFO-leder på barneskolen
- 1 politisk valgt representant
- 1 rektor (sekretær)
§ 4 Bruk av mobiltelefoner og smartklokker
Skolene i Larvik kommune skal være mobilfrie. Hver skole skal utarbeide lokale regler om oppbevaring av mobiltelefoner i skoletiden. Mobiltelefoner kan brukes i opplæringen etter avtale med lærer. Smartklokker skal likestilles med mobiltelefoner.
§ 5 Elevens rettigheter
Elever har rett til
- å uttrykke seg om hvordan de har det og om det som er viktig for dem
- et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, læring, inkludering og trivsel. Dette innebærer at elever har rett til ikke å bli plaget, mobbet eller holdt utenfor.
- å være en del av skolens og klassens fellesskap, både faglig og sosialt
- at hensynet til deres beste vurderes før det tas beslutninger som berører dem
- å bli behandlet på en ordentlig måte og vist respekt
§ 6 Orden
Elevene skal ha god orden. Det er god orden å
- møte forberedt og presis til opplæring og avtaler
- ha med nødvendig utstyr
- gjøre skolearbeidet til rett tid
- ikke forlate skolens område uten tillatelse
- ta vare på og holde orden i utstyr som brukes i opplæringen
- bidra til å holde inne- og uteområdene fri for søppel, og kildesortere avfall
§ 7 Oppførsel
Elevene skal ha god oppførsel. Det er god oppførsel å
- bidra til å skape et positivt og inkluderende skolemiljø
- ta hensyn til og vise respekt for medelever og ansatte
- bidra til arbeidsro i opplæringen
- delta og være aktivt med i opplæringen
- følge beskjeder
- følge skolens låneavtale for bruk av digital enhet
- behandle undervisningsmateriell og skolens eiendom forsvarlig
Oppførsel som ikke aksepteres:
- ta med eller bruke gjenstander som kan skade personer, bygninger eller inventar
- utsette elever og ansatte for krenkende ord eller handlinger, mobbing, diskriminering, rasisme
- utestenging, vold eller trusler om vold
- juks og plagiat ved prøver eller i øvrig skolearbeid
- ta med eller bruke sigaretter, snus, e-sigaretter, alkohol, narkotika eller andre rusmidler
- utøve hærverk på skolens eller andres eiendom
§ 8 Tiltak ved brudd på skoleregler
- Elevene har rett til å bli hørt før det blir tatt en avgjørelse om tiltak, jf. § 10-2 første ledd andre punktum.
- Skolens ansatte skal gi muntlig veiledning.
- brudd på skoleregler skal kommuniseres til foresatte.
Inndragning av gjenstander
- Gjenstander som forstyrrer arbeidsro og opplæring kan midlertidig inndras fra elever.
- Hvor lenge gjenstandene kan være fratatt fra en elev må vurderes ut ifra hvor alvorlig og gjentagende bruddet på reglene er.
Endringer av elevers tilstedeværelse
- Ved brudd på skolereglene kan elever få pålegg om å utføre oppgaver i, før eller etter
skoletid for å rette opp skade påført skolens eiendom eller eiendeler.
Pålagt skolebytte (jf. opplæringslova § 13-2)
- Kommunen kan fatte vedtak om at en elev skal flyttes til en annen skole dersom oppførselen
til eleven går alvorlig ut over tryggheten eller læringen til en eller flere medelever.
Bortvisning (jf. opplæringslova § 13-1):
- Elever på 1.-7. trinn kan bortvises for enkelttimer eller resten av skoledagen. Foreldrene skal få melding før en elev på 1.-7. trinn blir vist bort for resten av dagen. Bortvisning kan ikke iverksettes for elever på barneskolen med mindre skolen organiserer tilsyn eller eleven blir hentet av foresatte.
- Elever på 8.-10. trinn kan vises ut inntil tre dager. Muntlig forhåndsvarsel til foresatte skal gis før vedtak blir skrevet.
- Lærer kan bortvise elever inntil to undervisningstimer.
- Bortvisning for mer enn to timer vil være et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2. Det er rektor som skriver vedtak om bortvisning fra opplæringen.
- Bortvisning skal kun brukes ved alvorlige eller gjentatte regelbrudd på skolereglene. Dette gjelder uavhengig av lengden på bortvisningen. Andre tiltak skal vurderes før bortvisning brukes.
Erstatning
- Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og elevens foresatte bli erstatningsansvarlig. Eleven kan gis anledning til å utbedre skaden selv dersom dette anses hensiktsmessig.
- Ved tap av undervisningsmateriell kan det kreves erstatning for 3.-10. trinn. Det kreves ikke erstatning i 1. og 2. trinn.
- Jf. skadeerstatningsloven § 1-2 kan foresatte bli ansvarlig for inntil kr. 5 000,-. Ved alle typer skader eller tyveri vil det bli en sak ved skolen der det undersøkes hva som har skjedd og vurderes hvor ansvaret for hendelsen ligger.
Straffbare forhold
- Kommunedirektøren vil anmelde straffbare forhold til politiet.
§ 9 Fremgangsmåte ved bruk av tiltak etter § 8
Elevene har rett til å bli hørt før det blir tatt en avgjørelse om tiltak, jf. § 10-2 første ledd andre punktum.
Alle tiltak ved regelbrudd skal være av en slik art at eleven forstår hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette.
I vurderingen av tiltak skal regelbrudd og tiltak ses i sammenheng. Det skal legges vekt på elevens alder, forutsetninger og vilje til å rette opp i regelbruddet.
Kollektive reaksjoner ved brudd på regler skal ikke forekomme. Fysisk refs eller krenkende behandling av elever ved brudd på regler er ikke lov.
§ 10 Iverksetting
Denne forskrift trer i kraft 1. oktober 2024.