Har du behov for en håndverker? Da kan det være en god idé å benytte seg av Tettpå-veilederen før du går i gang. Useriøse håndverkere kan nemlig bety seriøse problemer.
Kanskje har du kjøpt nytt hus, eller kanskje det er på tide og renovere hytta? Det finnes mange situasjoner hvor det kan være greit med hjelp av en håndverker.
Den nasjonale Tettpå-kampanjen er nå i gang for å belyse viktigheten av å velge en seriøs håndverker, samtidig som den presenterer en veileder som skal hjelpe forbrukerne å velge riktig. For selv om mange ønsker å bruke seriøst arbeidskraft, kan jakten på seriøse og lovlydige håndverkere være krevende.
Tettpå-veileder
Tanken bak Tettpå-veilederen er å redusere risikoen for å inngå avtaler med useriøse aktører. Ikke bare vil dette lønne seg for lommeboka di, men du vil også være med på å forebygge arbeidslivskriminalitet og bidra til et sunt og godt arbeidsliv i ditt nærmiljø og i Norge.
Du finner Tettpå-veilederen på skatteetaten sine sider.
Tettpå-veilederViktigere enn noen gang
Det å velge riktig håndverker er viktig for å sikre verdiene i en bolig. Faglærte og erfarende håndverkere bidrar til at jobben blir gjort skikkelig.
Tidligere i år kom det en endring i avhandlingsloven, som gjør at boligeiere nå må dokumentere alt arbeid som er gjort på boligen ved salg. Denne dokumentasjonen har en direkte innvirkning på salgssummen. Dette betyr at taksten på boligen øker om du kan dokumentere at arbeidet på boligen er utført av faglærte.
Å velge seriøse håndverkere har mange fordeler for forbruker:
- Du får jobben skikkelig gjort.
- Du sikrer deg reklamasjonsrett.
- Det øker eiendommens verdi den dagen du skal selge.
- Du får enklere lån med sikkerhet i eiendom.
- Du stiller med sterkere kort på hånden i forhandlinger om rentebetingelser på lån.
- Du stiller sterkere i forsikringsoppgjør.
- Du unngår medansvar for skatter og avgifter.
- Du reduserer faren for forsinkelser i byggeprosjektet
Følger du tipsene i Tettpå-veilederen oppnår du dessuten trygghet i hele «boligkjeden»; byggesaker, låneopptak, taksering, bolighandel, reklamasjonssaker og forsikringsoppgjør.