– Digital byggesøknad gir gevinster både for søker og kommune

30.mai inviterer Larvik kommune byggebransjen til gratis fagdag om nye og effektive løsninger for byggesøknader.

Seminaret retter seg mot firmaer i Vestfold og Grenland som sender inn byggesøknader til en eller flere av kommunene i regionen. Målet er å øke kunnskapen om digitale søknader og vise hvordan man kan spare tid på søknadsprosessen.

– Bruk av digitale søknader gir gevinster både for søker og kommune. Seminaret blir en arena for å utveksle kunnskap og erfaringer. Alle leverandørene av digitale søknadsløsninger vil også delta, forteller Odd Arne Bakke-Ludviksen.

Han er fagansvarlig for kommunens sakssystem for byggesaker og prosjektleder for seminaret.

Meld deg på seminaret her Les programmet her
DSCF1041 (1)
– Bruk av digitale søknader gir gevinster både for søker og kommune, sier prosjektleder for seminaret Odd Arne Bakke-Ludvigsen

Første i sitt slag

– Så vidt jeg vet er vi den første kommunen i landet som arrangerer et slikt seminar.

Bakke-Ludviksen forteller at aktører som søker i Larvik, også er aktive i andre kommuner, og at byggesaksavdelinger fra kommunene i Vestfold og Grenland vil delta på seminaret

– Alle kommunene har sendt ut invitasjonen på e-post til de fleste av sine søkere, så vi får påmeldinger fra hele regionen.

Raskere behandling av digitale søknader

Digitale byggesøknader forenkler registrering og mottakskontroll hos kommunen, og har oftest færre mangler. Det gjør at saksbehandlingen går raskere.

– Søkerne vil oppleve raskere behandling av sine søknader i kommunen. Færre søknader med mangler gjør også at de slipper å motta mangelbrev som forsinker behandlingen. Da slipper de gebyrer for søknader som ikke er riktig utfylt

– For digitale søknader som er komplette, reduserer vi i Larvik kommune gebyrene med 500 kroner pr. søknad.

Seminaret er gratis for deltakerne og arrangeres i Sliperiet i Larvik 30. mai.

Meld deg på seminaret her
SCR 20230428 Mvwy