Rekordmange innbyggere i Larvik

Larvik har nå passert 48 000 innbyggere. – En befolkningsøkning på 246 personer i løpet av andre kvartal er en ny rekord for befolkningsveksten i Larvik, sier en fornøyd ordfører Erik Bringedal.

Ordfører Erik Bringedal

Det viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.

Ordfører Erik Bringedal er naturlig nok glad for nyheten som kom denne uka, og håper enda flere velger Larvik, både som bosted og for å etablere næring.

– Larvik leverer gode og trygge arbeidsplasser, og er et godt sted å bo. Det er flott å se at mange synes Larvik er en attraktiv kommune og velger å flytte hit, sier Bringedal.

Raskest voksende bykommune

Befolkningsveksten som har vært i 2. kvartal viser at Larvik en av de raskest voksende bykommunene i regionen denne perioden.

– Dette er den høyeste befolkningsveksten registrert for et enkeltstående kvartal noensinne!

Larvik ble slått på målstreken av Sandefjord. Mens Sandefjord hadde en vekst på 0,56 %, hadde Larvik en vekst på 0,51 %.

Kombinasjon av innenlands tilflytting og innvandring

Veksten kommer av både økende innenlands tilflytting og innvandring.

– Innvandringen har tatt seg opp igjen etter pandemien, samtidig som det har kommet mange flyktninger fra Ukraina, som nå er bosatt i Larvik, forteller ordføreren.

Han roser de ansatte i kommunen og Nav for arbeidet de har gjort med å finne nye boliger, tilby tjenester og bosette flyktninger.

– Jeg er kjempeimponert. Nå har vi bosatt 125 av de 175 personene som IMDI har bedt oss om å bosette i løpet av 2022. 101 av disse er ukrainere, forteller Bringedal.

Ordføreren er også glad for den solide tilflyttingen innenlands.

– Dette gir motivasjon til å fortsette å arbeide for at enda flere skal velge Larvik.