Integreringstilskudd (IMDi-midler)

Innhold

Lokale organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret, kan søke om statlig tilskudd til integreringsarbeid

Larvik kommune deler årlig ut ca. 900 000 kroner til lokalt inkluderingsarbeid i denne ordningen, på vegne av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).

Frist for å søke

Søknadsfristen er 15. februar.

Hvem kan søke - og til hva?

Frivillige organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret kan søke. Organisasjonene må være registrert med adresse i Larvik kommune.

Alle lokale frivillige organisasjoner kan søke om prosjektmidler i ordningen. Innvandrerorganisasjoner har i tillegg mulighet til å søke om driftsstøtte.

Det gis bare støtte til tiltak som foregår innenfor Larviks kommunegrenser.

Målet med tilskuddsordningen er å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn, gjennom å:

  • A: Øke mangfold, deltakelse og fellesskap i lokalsamfunn og i det frivillige organisasjonslivet, blant annet ved å motvirke utenforskap, rasisme og diskriminering og bidra til tillit og tilhørighet

  • B: Øke kunnskapen om det norske samfunnet og styrke kvalifisering for deltakelse i arbeid og utdanning blant annet ved å bidra til bedre norskferdigheter og digitale ferdigheter 

  • C: Forebygge negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, kjønnslemlestelse og tvangsekteskap, og styrke likestilling mellom kjønnene

Kriteriene for tilskuddsordningen er fastsatt i forskrift av 2. januar 2024.

Hvordan vurderer vi søknadene?

I vurderingen av søknadene legger Larvik kommune vekt på:

  • en tydelig målsetting i tråd med målene som er satt for ordningen

  • en definert målgruppe som er i samsvar med målgruppen for ordningen

  • en realistisk plan for gjennomføring og fremdrift

  • graden av frivillig innsats

  • et realistisk budsjett, med informasjon om eventuell inntekt/støtte fra andre enn IMDi/kommunen 

  • organisasjonens relevante kompetanse, tidligere erfaringer og måloppnåelse

  • organisasjonens vurdering av mulige utfordringer ved gjennomføringen, og planene for å forebygge eller løse dem hvis de oppstår

SØK TILSKUDD

Om prosjekttilskudd

Prosjekttilskudd gis til tiltak eller prosjekter som har personer med innvandrerbakgrunn som hovedmålgruppe, og som bidrar til å nå ett eller flere av målene A, B og/eller C (ovenfor).

Prosjekttilskudd kan søkes av alle kommunens lokale frivillige organisasjoner.

Det gis bare støtte til tiltak som foregår innenfor Larviks kommunegrenser.

Kommunen kan avslå eller redusere tilskuddet hvis prosjektet får støtte fra andre statlige ordninger.

Larvik kommune gir i hovedsak ettårig tilskudd. For prosjekter med lengre varighet, er det mulig å fremme søknad om IMDi-midler til samme tiltak inntil tre år på rad.


Prosjektmidlene kan ikke benyttes til:

  • investeringer og anskaffelser

  • generell drift av organisasjonene

  • konferanser, seminarer og lignende for offentlige ansatte

Vedlegg til søknad om prosjekttilskudd:

  • prosjektbeskrivelse

  • budsjett for prosjektet

  • fremdriftsplan

Om driftstilskudd (til innvandrerorganisasjoner)

Driftstilskudd kan kun gis til lokale innvandrerorganisasjoner (som er registrert i kommunen). 

”Lokal innvandrerorganisasjon” betyr i denne sammenheng en organisasjon hvor flertallet av medlemmene har innvandrerbakgrunn og har bostedsadresse i kommunen, og der organisasjonen både er registrert og har hoveddelen av aktivitetene sine i kommunen.

For å få driftstilskudd er det en forutsetning at organisasjonen aktivt arbeider for å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn. 

I tillegg må organisasjonen ha eksistert i minimum ett år på søknadstidspunktet, og ha minst 20 tellende medlemmer.

Driftsstøtte kan ikke gis til organisasjoner som mottar driftsstøtte fra andre statlige tilskuddsordninger. 

Søknadene om driftstilskudd blir vurdert opp mot målene om å:

  • styrke innvandreres deltakelse i lokalsamfunn og i det frivillige organisasjonslivet

  • styrke innvandrerorganisasjoners kompetanse og kapasitet

  • øke innvandrerorganisasjonenes samarbeid med det offentlige og med andre frivillige aktører

Vedlegg til søknad om driftsstøtte:

  • årsrapport eller årsmelding fra siste driftsår

  • regnskap fra siste driftsår

  • budsjett for søknadsåret

  • oversikt over foreningens planlagte aktiviteter (i søknadsåret)

  • organisasjonens vedtekter (som blant annet viser foreningens formål)

  • egenerklæring på at organisasjonen oppfyller kravene til innvandrerrepresentasjon

  • egenerklæring for antall tellende medlemmer

Denne malen kan du bruke som hjelpemiddel når du skal søke om driftstilskudd:

Kontaktpersoner

Helene Gutterød Huseby (migrasjonsrådgiver, Larvik læringssenter)
E-post: helene.gutterod.huseby@larvik.kommune.no Telefon: 46 65 06 29

Silje Strømberg (Kultur og idrett)
E-post: silje.stromberg@larvik.kommune.no Telefon: 98 23 19 47

Mari Sørensen (Kultur og idrett)
E-post: mari.sorensen@larvik.kommune.no Telefon: 98 82 73 63

Til toppen