Inngår forlik om Larvik bibliotek

KLP og Larvik kommune inngår forlik om Larvik bibliotek. Det betyr at det ikke blir noen ankerunde i domstolene neste år.

KLP Skadeforsikring betaler kommunen 50 millioner kroner som erstatningsoppgjør etter brannen.

Larvik kommune og KLP Skadeforsikring, som eies av kommune- og helse-Norges pensjonsselskap KLP, har inngått rettsforlik i saken om erstatning etter brannen i Larvik bibliotek i 2019. Det betyr at det ikke blir noen ankerunde i domstolene neste år.

Avtalen innebærer at KLP Skadeforsikring betaler Larvik kommune 50 millioner kroner som erstatningsoppgjør etter bibliotekbrannen. Summen kommer i tillegg til 5,6 millioner kroner som allerede er utbetalt kommunen.

– Dette er selvsagt en trist sak for alle som er berørt. Derfor er vi i KLP Skadeforsikring glad for at vi kunne komme til enighet med kommunen om å sette en strek for skadesaken utenfor domstolene. Vi er fornøyde med å finne frem til et oppgjør som begge parter er tilfreds med, sier administrerende direktør Tore Tenold i KLP Skadeforsikring.

– Som ordfører er jeg glad for at vi nå har kommet fram til en omforent løsning med KLP i tråd med det som var Formannskapets ønske.  Dette vil spare begge parter for tid og penger.  Jeg vil nå be kommunedirektøren om en sak for politisk behandling med en anbefaling om hva vi gjør vedrørende et fremtidig bibliotek, sier Larviks ordfører Erik Bringedal.

Det var i november 2019 at Larvik bibliotek ble totalskadet i en brann. Brannen, som var påsatt, startet i noen søppelcontainere ved siden av biblioteket.