Braksuksess for Larviks andre frivilligbørs

100 påmeldte fra 40 aktører signerte hele 120 avtaler i løpet av en time onsdag kveld.

Lokalet Ungdomsklubb Og Kvelde Fotoklubb Frivilligbørs Larvik 2023
Lokalet ungdomssenter skrev avtale med Kvelde fotoklubb om blant annet fotokurs for ungdommene.

– Det er fantastisk hva vi kan få til sammen, på tvers av lag, foreninger, kommunen og lokale bedrifter, sier Hanne Jensen Moth. Hun er overordnet frivillighetskoordinator i kommunen, og primus motor bak Larviks andre frivilligbørs.

– Hva er egentlig en frivilligbørs?

–  Kort fortalt handler det om at lag, foreninger, kommunale virksomheter og avdelinger, og lokale bedrifter kommer sammen for å bytte tjenester, helt gratis. I løpet av to timer blir det underskrevet konkrete samarbeidsavtaler, uten at en eneste krone blir brukt.

Frivilligbørs Larvik 2023 (2)
I fjor ble Frivilligbørs Larvik arrangert for første gang. Da ble det inngått 101 avtaler. I år ble det hele 120 avtaler.

Plakatverksted og børs

Den første timen er det plakatverksted, hvor deltakerne lager plakater hvor de skriver hva slags tjenester de kan tilby, og hva de ønsker seg.

Den andre timen er det børs. Og som seg hør og bør, ringer børsklokka, før deltakerne vandrer fritt rundt i Pressverksalen for å finne nye samarbeidspartnere.

– Frivilligbørs er en supereffektiv og morsom måte å knytte nye samarbeid på, sier Jensen Moth, som håper flere lokale bedrifter deltar neste år. Dette er en unik mulighet til å være en støttespiller for frivilligheten, ta samfunnsansvar, bygge nettverk og skape nye relasjoner.

Larvik Frivilligsentral Frivilligbørs Larvik 2023
Larvik frivilligsentral.
TV Aksjonen Og Nanset Skolekorps Frivilligbørs Larvik 2023
Kommunekomiteen for TV-aksjonen.

– Kjempegøy!

Det var ca 40 aktører påmeldt med til sammen 100 deltakere. I fjor ble det inngått 101 avtaler.

Sirin og Adar er teamleder og juniorleder ved Lokalet ungdomssenter på Nanset. Klubben åpnet i mars i år, og var blant annet på jakt etter aktiviteter og flere voksne frivillige. En av avtalene de har inngått var å lage Tik Tok-videoer med kommunekomiteen for TV-aksjonen. I år går TV-aksjonen NRK Redd Barna til å hjelpe barn rammet av krig og konflikt.

– Vi har inngått avtale med Kvelde Fotoklubb som skal holde fotokurs for ungdom, forteller jentene ivrig.

– Hva synes dere om konseptet Frivilligbørs?

– Det er kjempegøy! Alle trenger noe, og vi finner alltid noe som passer oss. I tillegg skaffer vi oss nettverk.

Cecilie Verde, Bård Jacobsen Og Mannskoret Svennerskum
Mannskorset Svennerskum på scenen sammen med, kultursjef Bård Jacobsen som intervjuer Cecilie Verde som sammen med Mental Helse og foreningen PSKYKT BRA planlegger en hel uke med markering av verdensdagen for psykisk helse.
Frivilligbørs Larvik 2023 (4)
Larvik Vineyard og Ung Arena.

Larvik Vineyard og Odd Ivar Langegard fikk til sammen hele 13 avtaler.

– Vi var ikke med i fjor, men dette er så gøy og masse engasjement. Det er så mye vi kan gjøre sammen!

Også Cecilie Verde fra Verket og Huset deltok sammen med foreningen PSYKT BRA og Bente Eng fra Mental Helse Larvik, som skal arrangere verdensdagsuka for psykisk helse i oktober. Eng trekker frem hvor viktig arrangementet var for fellesskapet i Larvik.

– Jeg fikk kjenne på den gode følelsen som kommer når en føler at en hører til, det var første gang på lenge jeg følte at her er det godt og trygt å være, i min by Larvik, forteller Eng.

Home Start På Frivilligbørs Larvik 2023
Home-Start i Larvik kommune.
Mannskoret Svennerskum både underholdt med sang fra scenen og var børsmeglere.

Eksempler på avtaler

• Her finner du noen av avtalene som ble inngått på frivilligbørsen 20. september:
  • Larvik bibliotek har inngått avtale med Dagsenter Bøkeskogen om at biblioteket stiller som leseombud på dagsenteret.
  • Larvik læringssenter har inngått avtale med Larvik Vineyard om å ha arrangementer for deltagere ved læringssenteret.
  • Larvik bibliotek og den arabiske forening har inngått avtale om arabisk aften på biblioteket med forfatterbesøk
  • Nanset skolekorps har inngått avtale med Julemarked/Jul i Larvik om at korpset stiller med nissekorps/band på Torget/Glasshuset.
  • Aktiv Larvik og Larvik padleklubb har inngått avtale om padle moro for barn, ferie tilbud.
  • Larvik Frivilligsentral har inngått avtale med Seniornett Larvik om transport til Gloppesenteret.
  • Kvelde Fotoklubb har inngått avtale med Nanset skolekorps om å fotografere korpset.
  • Larvik kulturskole har inngått avtale med Tolleroddens Venner om at kulturskolen skal holde elevkonsert på Tollerodden i deres konsertlokale med kafe.
  • Studio Nille har inngått avtale med Ung Arena om at Studio Nille kan komme og vise frem dans og ha workshop på Ung Arena.
  • Fargespill Larvik /Larvik læringssenter har inngått avtale med Studio Nille om at Fargespill holder en Bollywood-workshop for Studio Nille.
  • Ut i vår hage har inngått avtale med Larvik bibliotek om å besøke hverandre med litteraturbesøk og hagebesøk.
  • Hedrum jeger og fiskerforening og Home-start har inngått avtale om familiefisketur
  • Larvik kulturskole har inngått avtale med Lardal Frivilligsentral om å ha julekonsert på sentralen 2023.
  • Lokalt ungdomssenter og TV aksjonen (kommunekomiteen) har inngått avtale om å lage Tiktok videoer
  • Redd barna i Larvik og Larvik Vineyard har inngått avtale om å være bøssebærere til TV aksjonen 22. oktober.