Åpner ny møteplass i sentrum

– Her er absolutt alle velkomne, sier Kristine Bohlin som inntar rollen som daglig leder av Sentrum frivilligsentral. Torsdag 6. juni har sentralen offisiell åpning med snorklipp, taler, kaffe og kaker!

Kristine Bohlin
Kristine Bohlin utenfor lokalene til Sentrum frivilligsentral. Foto: Sigrid Rignes.

– Jeg gleder meg! Jeg har hørt rykter om at dette er verdens beste jobb, smiler Kristine.

Som en del av omstillingsprosessen i kommunen, flytter Kristine fra kulturavdelingen til ny stilling som daglig leder ved Sentrum frivilligsentral. Bak seg legger hun ansvaret for store arrangementer som Kulturnatt og 17. mai. Men til tross for nytt kontor og nye oppgaver, er det ikke helt ukjente trakter Kristine kommer til.

– Jeg har jobbet med koordineringen av arrangementer i 15 år og derfor jobbet med massevis av frivillige, forteller hun.

Sentrum frivilligsentral – et sted for alle

Sentrum frivilligsentral blir én av landets 523 frivillighetssentraler, fordelt på 333 kommuner. I tillegg til å være en sosial møteplass skal en frivilligsentral fungere som et koblingspunkt for mennesker som ønsker å være frivillige, der menneskets egne ønsker står i fokus.

For Kristine er det viktig at Sentrum frivilligsentral blir et sted hvor folk synes det er hyggelig å henge.

– Alle frivilligsentraler er forskjellige. Sentrum frivilligsentral skal være et sted hvor folk kan komme innom på en kaffe og snakke om hva det er de har lyst til å gjøre. Ut ifra det kommer Sentrum frivilligsentral til å bli skapt, sier hun.

Sentrum frivilligsentral skal flytte inn i lokalene til Torstrand Grendehus – som skal deles med Torstrand velforening – i Storgata 103. Åpningstidene er fra kl. 10.00 til 15.00 på tirsdager og torsdager. Sentralen kommer til å ha stengt i sommerferien, for deretter å åpne med utvidet åpningstider etter sommeren.

Velkommen til åpningsfest torsdag 6. juni

Torsdag 6. juni fra kl. 12.00 til 15.00 er den offisielle åpningen av Sentrum frivilligsentral. I anledningen kommer varaordfører, Gina Merethe Johnsen, for å klippe tråden og si noen velvalgte ord. Og som på de fleste åpningsfester skal det hele feires med kaffe og kaker til alle som tar turen.

Logo Lokal Gr├©Nn

– Vi skal innvie alle kaffekopper, smiler den spente daglige lederen og legger til:

– Jeg håper det kommer mange nysgjerrige sjeler.

Gir høyere livskvalitet

Med åpent på dagtid blir Sentrum frivilligsentral først og fremst et sted for mennesker som ikke har noe å finne på på dagen. Men Kristine understreker at absolutt alle er velkomne.

– Når noen kommer til sentralen tar vi en privat samtale for å finne ut hva de har lyst til, sier hun.

Det du kan, er det vi trenger

– Det kan for eksempel være oppgaver som å koke kaffe, handle for noen, gå en tur med noen eller levere ut mat på matsentralen. Oppgavene kan være mange, ut fra hva man selv ønsker og hvor det finnes behov. Det du kan, er det vi trenger.

Og det beste av alt; gevinsten ligger på begge sider av bordet.

– Når man gir noe til andre, hever man livskvaliteten til seg selv også. Man føler at man er til nytte. Det er nettopp det vi vil, avslutter Kristine.