Liv og røre i grunnskolen

Fra høsten 2022 ble Larvik kommune med i programmet som heter Liv og røre.

Liv og røre i barneskolen. Foto: Anders Palmer Holmen
Liv og røre er kort forklart et helsefremmende folkehelseprogram utviklet for barnehager og skoler i Vestfold og Telemark. Foto: Anders Palmer Holmen

Liv og røre er et universelt, helhetlig og helsefremmende program som har som mål å bidra til bedre helse, trivsel og inkludering som grunnlag for læring og livsmestring for alle barn og unge i Vestfold og Telemark. Det er fylkeskommunen som leder programmet.

Programmet skal fremme faktorer som sunt kosthold og matglede, fysisk aktivitet og bevegelsesglede og det psykososiale miljøet i ett og samme program. Det arbeides også kontinuerlig med barnas og de voksnes holdninger slik at de skal kunne ta gode helserelaterte valg

Fremme helse, trivsel og inkludering

Målet for Liv og røre er å fremme helse, trivsel og inkludering som grunnlag for læring og livsmestring gjennom økt fysisk aktivitet, sunne og inkluderende måltider og bedret psykososialt miljø.

Liv og røre bidrar til å oppfylle skolens formål og relevante nasjonale anbefalinger og retningslinjer er lagt til grunn. Programmet er i tråd med Fagfornyelsen og Rammeplan for SFO.

Forskningsresultater fra ungdomsskolen gjennomført av Universitetet i Sørøst-Norge, viser blant annet at Liv og røre fører til mer skolebasert fysisk aktivitet, bedre fysisk form, mer sosiale og inkluderende skolemåltider, og bedre trivsel og velvære blant elevene.

Disse skolene er med i Liv og røre

• Mesterfjellet skole
  • Mellomhagen ungdomsskole
  • Østre Halsen skole
  • Lardal skole
  • Hedrum barneskole
  • Hvarnes skole
  • Langestrand skole
  • Berg skole
  • Hedrum ungdomsskole
  • Stavern skole
  • Brunla ungdomsskole
  • Ra ungdomsskole
  • Frøy skole
  • Kvelde skole
  • Jordet skole
  • Tjodalyng skole

25 millioner kroner

Programmet har mottatt hele 25 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB de siste årene. Pengene brukes til kompetansetiltak for kommunene, og til tilskuddsordninger hvor skolene kan søke om midler til å forsterke Liv og røre-satsingen på egen skole.

Det er også satt av en penger til frikjøp av Liv og røre-ambassadører som skal være pådrivere og ivareta Liv og røre på skolene.

• Mette Daapan Folkehelsekoordinator