Nytt barnevernssamarbeid skal gi tettere oppfølging og færre i fosterhjem

– I både Tønsberg, Horten og Larvik leverer vi gode barnevernstjenester, men i de aller vanskeligste sakene ønsker vi å gjøre enda mer, sier lederene av barnevernstjenesten i de tre kommunene.

Barnvernledere Tønsberg, Larvik, Horten Web

Hanne Jaersen er barnevernsleder i Larvik kommune og forteller om det nye tiltaket som nå etableres sammen med barnevernet i Horten og Tønsberg.

– Det nye tiltaket vil bli et tilbud til familier med sammensatte utfordringer, der barneverntjenesten har alvorlig bekymring for omsorgen foreldre gir sine barn, forklarer hun.

Skal gi familier tettere oppfølging

Målet er at det nye tiltaket skal hjelpe flere av disse foreldrene til å gi barna sine god omsorg, slik at familien kan holde sammen og færre barn må plasseres i fosterhjem eller på barnevernsinstitusjon.

Tiltaket vil bestå av et team med fagpersoner som skal ha få saker om gangen og dermed kunne gi tettere oppfølging.

– Familiene vil møte teamet tre til fire ganger i uken for ulike hjelpetiltak, og tilpasset behandling. Teamet skal dessuten være tilgjengelige for familien 24 timer i døgnet, forteller Ellen Fisher som er leder av barnevernstjenesten i Tønsberg kommune.

– En unik mulighet!

Det nye teamet skal ha base i Horten og er under etablering i disse dager. Kommunene er derfor på jakt etter dyktige psykologer.

– Dette er en unik mulighet for deg som er psykolog og som ønsker å jobb med barn og familier! Så vidt vi vet er det bare to kommuner i Norge som har et slikt team og som jobber etter MST CAN metodikken, forteller Hege Klavenes som er barnevernsleder i Horten.

Rekruttering av både teamleder og terapeuter til teamet skjer i disse dager. Når rekruttering og etablering er gjort vil tilbudet bli tilgjengelig i de tre kommunenee, forhåpentligvis i løpet av høsten.