Nye tilbud skal få flere faglærte

60 ansatte i helse og mestring skal ta fagbrev eller studiekompetanse. 40 skal ta fagbrev som helsefagarbeidere, mens 20 ansatte skal ta studiekompetanse for å utdanne seg som sykepleiere.

Gunn Elsi Og Trude Med Elevene Gyda Og Kaia (Fagbrev På Jobb) 2 (2)
Kaia Charlotte Bjørnsen og Gyda Larsen sammen med lærerne Gunn Elise Andersen (til venstre) og Trude Bjørnø Nilsen. Foto: Christina Grøtterød

To av dem er Kaia Charlotte Bjørnsen (28) og Gyda Larsen (27) fra Larvik. Kaia jobber i hjemmesykepleien, mens Gyda jobber på Søbakken sykehjem i Helgeroa. Nå skal de ta fagbrev som helsefagarbeidere.

På Thor Heyerdahl videregående skole får de ukentlig undervisning av kvalifiserte lærere på helse og oppvekstfag. Begge ble oppfordra av ledere og kolleger til å ta fagbrev.

– Jeg var også på jakt etter flere utfordringer og mer ansvar. Jeg ønsker å føle meg selvstendig og trygg i jobben, forteller Kaia.

– Hvordan er det å være elev igjen?

– Det er litt rart å være her ti år senere, sier Kaia og Gyda.

– Nå skal vi skrive oppgaver og bruke hodet på en helt annen måte. Det er en omstilling, smiler Kaia.

Fått på plass i løpet av kort tid

– Det er fantastiske tilbud, sier Guro Winsvold, kommunalsjef for helse og mestring. Vi må berømme Thor Heyerdahl videregående for å ha fått på plass dette i løpet av svært kort tid, all honnør til dem.

Som mange andre kommuner trenger også Larvik flere faglærte helsefagarbeidere og sykepleiere.

Guro Winsvoldportrett2
Guro Winsvold er glad for de nye tilbudene.

– Helse og mestring har bemannet opp, og ansatt flere de siste årene, men likevel mangler vi kvalifiserte helsefagarbeidere og sykepleiere. Antallet som søker sykepleierutdanning synker for andre året på rad, men vi håper at dette tilbudet kan bidra til at flere velger å bli sykepleiere.

Erfaring, praksis og teori

To grupper med 20 personer i hver undervises ukentlig av Gunn Elsi Andersen og Trude Bjørnø Nilsen.

– Det er mange kompetansemål som skal inn i løpet av kort tid. forteller Andersen.

Gruppa har ulike bakgrunner, både i alder og arbeidserfaring.

– Det er viktig å bygge undervisningen på erfaring og praksis de har fra før, samtidig som vi trekker inn teorien. Vi kommer til å prate mye om hvorfor de gjør som de gjør, og at det skal begrunnes, sier Gunn Elsi Andersen.

Gunn Elsi Og Trude Med Elevene Gyda Og Kaia (Fagbrev På Jobb) 2
Gyda og Kaia (foran) forteller at de er på jakt etter flere utfordringer og mer ansvar, og ser fram til å ta fagbrev som helsefagarbeider i 2024. Foto: Christina Grøtterød

Studiekompetanse for å bli sykepleiere

I tillegg skal 20 ansatte i Larvik kommune som er helsefagarbeidere eller annen bakgrunn  utdanne seg som sykepleiere.

På Thor Heyerdahl videregående skole tar de påbygningsfagene norsk, engelsk og matematikk, så de blir klare for å begynne på et sykepleiestudiet høsten 2024.

Voksne får flere rettigheter

Rektor ved Thor Heyerdahl videregående skole, Lin Marie Holvik, sier at de nye tilbudene henger sammen med at både fullføringsreform og ny opplæringslov  trer i kraft i august 2024.

– Fullføringsreformen gir en utvidet rett til videregående opplæring frem til oppnådd studie- eller yrkeskompetanse  frem til fylte 59 år, og skal blant annet bidra til at voksne blir kvalifisert til å møte kravene i et arbeidsliv i endring, samt kunne  oppdatere kompetansen sin gjennom hele livet. Voksne får flere rettigheter, og du kan blant annet rekvalifisere deg, og ta et nytt fagbrev om du ønsker det. Alt i offentlig regi, forteller hun.

– Vi tjuvstarter arbeidet i år sammen med Larvik kommune, og gjør oss dermed mange erfaringer. Veien videre går nå med blant annet NAV, og ikke minst lokalt næringsliv som vi er helt avhengig av. Dette er vinn-vinn for hele samfunnet, og vil kunne bidra til enklere kvalifisering der folk bor. Hos oss på Thor Heyerdahl ønsker vi både reformen, lovverket og nye elever/deltakere velkommen.