Offisiell åpning av samarbeid mellom iVekst og Yttersølia sykehjem.
Tekst og foto: iVekst
Tidligere denne uka var pasienter, pårørende, ansatte, ledelse hos både iVekst og Yttersølia, i tillegg til avtroppende varaordfører Rune Høiset, samlet på fellesområdet til Yttersølia sykehjem.
Kanskje de mest spente tilskuerne var arbeidstakerne hos iVekst som vet at de snart skal få ha Yttersølia som sitt arbeidssted, som omsorgsassistenter.
Vært igjennom en ordentlig jobbsøkerprosess
Arbeidstakerne fra iVekst har vært igjennom en vanlig jobbsøkerprosess med både søknader og intervju, og fikk nylig nyheten om at de er valgt ut til å bli omsorgsassistenter ved sykehjemmet.
Her skal de være ressurspersoner for helsepersonell og avlaste de med enkle oppgaver; smøre mat, dekke og rydde bord, gå ut med søppel, snakke med pasienter, fylle på med kluter, håndklær med mer.
En stor dag for verdifullt samarbeid
Avtroppende varaordfører Rune Høiseth, åpnet med hvor viktig et slikt samarbeid er på flere plan. Det at mange har en restarbeidsevne og for de som vil og har muligheten, kan få bidra i samfunnet.
– Arbeid betyr så mye. Det er å kunne fylle en hverdag, det er mestring, det er glede og det øker livskvaliteten, sa Høiseth
Daglig leder ved iVekst Anne Andersen kunne si at dette er et prosjekt de har tenkt mye på og ser at det er en vinn-vinn for alle parter.
Selv om personer på tilrettelagt arbeid kan trenger litt veiledning så har de masse ressurser. Og at disse ressursene kan komme inn og hjelpe på et sykehjem er inkludering på sitt beste.
– Vi har sammen kartlagt oppgaver som vil frigi helsepersonellet, sa Anne Andersen
Videre takket Andersen Larvik kommune og sykehjemmet som har tatt godt imot iVekst. Hun takket også styret og iFokus som også har vært positive og nysgjerrige til prosjektet.
Sammen med sykehjemmet har iVekst kartlagt oppgaver som vil frigi helsepersonellet og som vil kunne bidra til å bedre jobbhverdagen til helsepersonellet og opplevelsen for pasientene.
Klare for sin nye drømmejobb som omsorgsassistent
Arbeidstakerne Jonas og Luu er noen av de som snart skal få på seg uniformer og med navneskilt med tittel: omsorgsassistent.
– Før var det å jobbe på snekkeravdelingen på iVekst min drømmejobb. Nå er det å jobbe på sykehjemmet som er min drømmejobb, forteller Luu med stor glede!
Jonas er også spent og gleder seg til å ha godt arbeidsfokus på sykehjemmet og jobbe med menneskene som bor her.
Nå er det å jobbe på sykehjem min drømmejobb!
Veileder på plass til enhver tid
Selv om prosjektet er det første i sitt slag for Larvik, er det flere kommuner rundt om i Norge som har tatt i bruk denne jobbmodellen for å få tilrettelagt plasser på sykehjem.
Det som skiller seg ut i Larvik er at iVekst har valgt å ansette en veileder som vil være tilstede til enhver tid for omsorgsassistentene. Miriam Hilliges Bergsveen er nyansatt veileder, er utdannet sykepleier og har ca. 20 år med erfaring fra helsesektoren.
Hun har stor tro på prosjektet og ser hvilken verdi dette kan ha for sykehjemmet, både for de som bor og jobber der. Hun gleder seg mye til å ta fatt på nye arbeidsoppgaver i et miljø hun er godt kjent med fra før.
Styrker samfunnets mangfold og inkludering
Dette samarbeidet representerer en viktig milepæl på flere måter. For det første gir det en verdifull mulighet for de som er uføre til å delta i meningsfulle arbeidsoppgaver. Dette er ikke bare positivt for den enkelte, men det styrker også samfunnets mangfold og inkludering.
Vi tror på verdien av tilrettelagte jobber for de som har evnen til å arbeide i noe omfang. Dette samarbeidet er et levende eksempel på hvordan samfunnet kan dra nytte av mangfold og inkludering, samtidig som det skaper meningsfulle muligheter for alle involverte parter. Sammen ser vi fram til en positiv og givende reise.