Kikhoste i Larvik

Antallet som smittes av kikhoste i Norge øker. I Larvik har det vært flere tilfeller av kikhoste. Kommuneoverlegen oppfordrer innbyggerne til å følge forebyggende tiltak.

I mai ble det påvist kikhostesykdom hos til sammen 703 personer i Norge, med flest tilfeller i Vestfold, Oslo og Trøndelag.

Kommuneoverlege Anne-Christine Bendixen Markset forteller at kikhoste er mest alvorlig hos de aller minste, og oppfordrer innbyggere til å følge rådene fra Folkehelseinstituttet (FHI).

Hun sier det viktigste er å ha grunnvaksinasjon og ta oppfriskningsdoser hvert 10. år.

– De fleste vil fint tåle en kikhosteinfeksjon, og for mange går det over av seg selv uten behandling, men det kan ta tid, sier Bendixen Markset.

Ifølge FHI er antallet kikhostetilfeller blant de yngste fortsatt lav, og kan tyde på at forebyggende tiltak følges av befolkningen.

Anne Christine Bendixen Markset Foto Oleg Nemchenko
Anne-Christine Bendixen Markset er kommuneoverlege for samfunnsmedisin i Larvik kommune.

Råd til befolkningen

• Følg anbefalingene om vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet, og det nye tilbudet om kikhostevaksine til gravide.
  • Husk å ta oppfriskningsdose hvert 10. år. Dette er viktig for alle, men særlig for de som har jevnlig kontakt med barn, som foreldre, besteforeldre og ansatte i skoler og barnehager.
  • Kikhoste ligner på andre forkjølelser første uken, før den kraftige hosten starter. Kraftig hoste kan være kikhoste, og kontakt med lege må vurderes.
  • Ved påvisning av kikhoste, kan antibiotikabehandling som startes i løpet av de første 3 ukene mildne og forkorte sykdomsforløpet. Det gjelder personer i alle aldre.
  • Familier med spedbarn bør begrense besøk av personer som har forkjølelsessymptomer.
  • Ha lav terskel for å oppsøke lege ved sykdom hos spedbarn under 3-månedersalder.

Om kikhoste

Kikhoste er en smittsom luftveisinfeksjon som kan forebygges med vaksine.

Sykdommen forårsakes av kikhostebakterien Bordetella pertussis.

Vaksine mot kikhoste har vært tilbudt i barnevaksinasjonsprogrammet i Norge siden 1952.

Kilde: helsenorge.no

Kikhostevaksine til gravide

Fra 2. mai i år får alle gravide tilbud om kikhostevaksine i uke 24 av svangerskapet.

Vaksinen beskytter barnet mot kikhoste fra fødsel og frem til barnet får første vaksinedose ved 3-måneders alder.