Bli med i demenskoret vårt

Hver uke møtes demenskoret Kraftverket i Sliperiet. – Jeg gleder meg til hver onsdag, forteller en av deltakerne.

Tilbudet er et samarbeid mellom hukommelsesteamet, Villa Kveldsol og Larvik kulturskole med Sølvi Haraldseth Lysnes og Marita Elisabeth Slettevold i spissen.

Sølvi er utdannet musikkpedagog og har lang erfaring i å bruke musikk og sang i møte med mennesker i alle aldre og livsfaser.

– Å synge i kor skaper tilhørighet,  og i Kor Kraftverket skal vi ha lave skuldre og ha det gøy sammen. Vi er opptatt av at det er korets medlemmer som skal styre valg av sanger vi skal ha i koret,  sier Sølvi.

Marita er utdannet musikkterapeut og har lang erfaring med musikk innenfor helsearbeid, blant annet med mennesker som har en demensdiagnose. Her har hun sett hvordan musikk kan ha effekt og legge til rette for kommunikasjon og mening i hverdagen. Sang, glede, mestring og sosial møteplass er det vi jobber mot med dette koret.

Øver hver onsdag

Koret øver på Sliperiet hver onsdag på dagtid.

– Jeg gleder meg til onsdagene, forteller en av deltakerne.

Under en kaffekopp før oppstart så dukker det plutselig opp en ny sang de blir enige om å øve på.

– Vi er opptatt av at deltakerne sammen skal få bestemme hvilke låter de vil synge på øvelsene, sier Sølvi.

Trygghet og tilrettelegging

Personalet fra Villa Kveldsol er med på øvelsene og skaper trygghet og bidrar til tilrettelegging for de deltakerne som har behov for det.

En av deltakerne forteller at han var litt skeptisk i starten da han fikk spørsmål om å bli med i koret.

– Det å få en demensdiagnose i slutten av 40-åra var tøft å svelge, men nå når jeg har godtatt det så er det mye lettere å bli med på ting som det her. Jeg har ikke angret på det enda.

En annen deltaker skryter også veldig av folkene fra Villa Kveldsol som støtter opp og blir med på øvelsene.

De er helt fantastiske! Det at de er med i gruppa betyr mye for meg, da jeg har tillit til de på grunn av sykdommen jeg har.

Gode tilbakemeldinger fra pårørende

Også pårørende forteller at de synes det er fin arena.

– Kafeen er en fin plass for oss å ta en kaffe og være litt sosiale vi også, sier en pårørende som er med denne dagen.

Vil du eller kjenner du noen som vil bli med?

Om du ønsker mer informasjon og ønsker å bli med i Kor Kraftverket, ta kontakt med Villa Kveldsol på telefon 98 23 15 53 eller ring Marita Elisabeth Slettevold på telefon 48 14 92 88.