Trygg oppstart - Trygge overganger

Trygg oppstart i barnehagen

I Veldre kulturbarnehage legger vi vekt på et godt samarbeid med foreldrene. Dette er viktig for å oppnå en størst mulig grad av trygghet og trivsel for både små og store. Gjennom ulike former for kontakt mellom foreldre og barnehage, ønsker vi å fremme et samarbeid bygget på åpenhet og gjensidig tillit og respekt. Ansatte og foreldre har et gjensidig ansvar for formidling av informasjon vedrørende barna.

Når barnet begynner i barnehagen

Så fort foreldre har takket ja til barnehageplass, begynner det viktige samarbeidet barnehage – hjem. Foreldre får brev og telefon fra barnehagen, og blir invitert på besøk.

Barns trygghet er noe vi i Veldre kulturbarnehage ser på som grunnleggende ved oppstarten. Vi arbeider for å være omsorgsfulle og trygge voksne både for barn og foreldre, og legger til rette for at oppstartsperioden skal skje i dialog med den enkelt. Da vil en god tilknytning oppstå. Rammeplanen presiserer at barnehagen skal, i samarbeid med foreldre, legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Det står videre at personalet skal sørge for tett oppfølging den første tiden, slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.

Barnehagen har rutiner for hvordan vi tilrettelegger for en trygg oppstart.

Trygg overgang fra liten til stor avdeling

Alle foreldre får tilbud om overgangssamtale når barnet skal over fra liten til stor avdeling. Pedagoger fra begge avdelinger deltar. Hensikten er at barn og foreldre skal få en trygg og god start på ny avdeling, og at det utveksles informasjon og forventninger til overgangen. I forkant av overgangen, har barnehagen en besøksplan for de barna det gjelder.

Barna som skal bytte avdeling begynner med korte besøk på Bringebærlia i mars. Etter hvert blir besøkende hyppigere og lengre. Barna har med seg en trygg omsorgsperson fra egen avdeling. Hensikten er å bli kjent med personalet og barna, utforske rom og leker som finnes der, og delta i samling og måltid. Det er viktig at overgangen skjer på barnas premisser og deres tempo.

Trygg overgang til skolen

Veldre kulturbarnehage legger til rette for at barna skal få en trygg og god overgang til skolen.

Barnehagen følger Rammeplanens kapittel 6 om overganger, og Larvik kommunes plan for overgang barnehage – skole.
Rammeplanen kapittel 6 sier: Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og SFO. Barnehagen og skolen bør utveksle kunnskap og informasjon som utgangspunkt for samarbeid om tilbudet til de eldste barna i barnehagen, deres overgang til og oppstart i skolen.

Vi samarbeider med Sky og Langestrand skole og SFO, som er våre nærskoler. I barnehagen snakker vi om skole, går på besøk til skolen/SFO og forbereder barna ved tilrettelagte aktiviteter. Barna skal få ta avskjed med barnehagen på en god måte, og glede seg til skolestart.

I Larvik kommune er det overordnede planer som beskriver hvordan overgangen fra barnehage til skole skal bli best mulig for barna. Barnehagen følger de retningslinjene og planene som er avtalt i Kvalitet i Oppvekst i Larvik kommune.

Hvordan jobber vi med førskolegruppa i Veldre kulturbarnehage?

  • Førskolebarna får tilbud om 25 timers ART-kurs.
  • Førskolebarna deltar ukentlig i førskolegruppe, der de opplever fellesskapet og får oppgaver de løser sammen. Der er det rom for samtaler og refleksjon med pedagogen. De får også trening på konsentrasjon og selvstendighet.
  • Førskolebarna drar på tur til Farris Naturskole.
  • Førskolebarna er i PI-parken en uke i løpet av våren.
  • I tillegg har de grupper spesielt tilrettelagt for gruppa, med turer, prosjekter, faglig innhold og sosialt fellesskap.
  • Besøk på skolen og SFO, og lek i skolegården våren før skolestart.
Til toppen