Trygg oppstart

Innhold

Valby barnehage samarbeider tett med Valby barneskole og SFO.

Fra det første møte i barnehagen og frem mot skolestart

Det å begynne i barnehage er en overgang fra å være sammen med mamma, pappa, eller andre, til å bli inkludert i et fellesskap med mange barn og voksne. Det er viktig for oss at barn og foreldre opplever trygghet, spesielt i den første tiden i barnehagen, men også i overganger mellom avdelinger og skolestart. Vi er opptatt av å møte det enkelte barns behov, og bidra til et godt samarbeid med hjem og familie gjennom alle barnehageårene.

Oppstart og tilvenning i barnehagen

De første dagene i barnehagen har barnet kortere dager. Tilvenningen skjer gradvis. Barnet får en kontaktperson som har hovedansvaret den første tiden. Denne personen blir det første bindeleddet mellom barnet/foreldre/foresatte og barnehagen. Pedagogen har førstegangssamtale med foreldrene i løpet av de første dagene i barnehagen. Der utveksles viktig informasjon om barnet, familien og barnehagen.

Overgangen fra liten til stor avdeling

Overgangen fra liten til stor avdeling er en liten milepæl for mange. Barna vokser og trenger nye utfordringer og erfaringer. Det er flere og større barn på stor avdeling, noe som innebærer et større tempo og mer lyd. Vi jobber bevisst med at denne overgangen skal bli så god som mulig. Barnas foreldre får tidlig beskjed om hvilken avdeling de skal flyttes over til, vi tar utgangspunkt i lekekamerater og fordeling i kjønn og alder. Når disse valgene er tatt blir personalet på stor avdeling kjent med hvem de skal ta i mot. Barna er med på ulike aktiviteter på sin nye avdeling, så når
overgangen er der, er det kjente trygge voksne som møter dem og følger dem på veien videre.

Overgangen fra barnehage til skole

I Larvik kommune har vi utarbeidet rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Hensikten er å skape en god og trygg overgang for barna og foreldrene/foresatte. Gjennom felles møtearenaer gir barnehagen og skolen hverandre gjensidig informasjon om sine respektive virksomheter. Foreldre blir kalt inn til overgangssamtaler der det er nødvendig og vi planlegger og gjennomfører besøk til SFO og skolen, slik at barna blir kjent med omgivelsene.

Til toppen