Trygg oppstart

Innhold

Valby barnehage samarbeider tett med Valby barneskole og SFO.

Fra det første møte i barnehagen og frem mot skolestart

Det å begynne i barnehage er en overgang fra å være sammen med mamma, pappa, eller andre, til å bli inkludert i et fellesskap med mange barn og voksne. Det er viktig for oss at barn og foreldre opplever trygghet, spesielt i den første tiden i barnehagen, men også i overganger mellom avdelinger og skolestart. Vi er opptatt av å møte det enkelte barns behov, og bidra til et godt samarbeid med hjem og familie gjennom alle barnehageårene.

Oppstart og tilvenning i barnehagen

De første dagene i barnehagen har barnet kortere dager. Tilvenningen skjer gradvis. Barnet får en kontaktperson som har hovedansvaret den første tiden. Denne personen blir det første bindeleddet mellom barnet/foreldre/foresatte og barnehagen. Pedagogen har førstegangssamtale med foreldrene i løpet av de første dagene i barnehagen. Der utveksles viktig informasjon om barnet, familien og barnehagen.

Overgangen fra liten til stor avdeling

Vi har stort fokus på at starten på noe nytt skal være godt for barn og foreldre. Det er viktig at vi anerkjenner betydningen av å skape gode sammenhenger og forberedelse til overgangene. Erfaringene barna får tidlig i livet vil de ta med seg i møter med nye overganger senere i livet. Vi vet også at barns hjerner utvikles mye i de første leveårene, og at gode overganger og oppstarter er viktig for en trygg og god tilknytning.

Vi starter tidlig med å etablere relasjoner. Det er viktig å bruke god tid og vi starter med tilvenning til overgangen på våren. Vi gjentar innhold og innfører gode rutiner. Gjennom felles opplevelser for både barn og voksne bygger vi disse gode relasjonene. Vi skal ivareta og verne om vennskapsrelasjoner og tett samarbeid med foreldre for å trygge dem på interne overganger. På denne måten sikrer vi at barna blir godt kjent, og vi jobber for en trygg relasjon mellom barn og voksne innad i barnehagen.

Valby barnehage er en liten to-avdelingsbarnehage med mange muligheter for å bli kjent på tvers av avdelinger med både ansatte og barn. Det er rom for mange spontane møter og samlinger, både for å besøke rommene og bli kjent, men også sammen med barn som går på Røyskattroa.Vi har mulighet til å gi de barna som er trygge før overgangen tilbud om å besøke avdelingen uten følge med en ansatt fra Bjørneroa. Barn som er litt mer skeptiske kan også få tilbud om å besøke avdelingen tidligere, men i følge med en voksen.

I forkant av oppstart på Røyskattroa, snakker vi mye sammen med barna på Bjørneroa om hva som skal skje på ny avdeling. Vi forbereder barna på å være noe mer selvstendige, som f.eks. i garderobe og ved måltid. De ansatte som jobber på Røyskattora tar mye kontakt med barna på Bjørneroa, både ved felles utetid som vi har mye av, og ved levering om morgenen. Dette synes vi fungerer godt og gjør at barna blir kjent med de voksne før de starter opp på ny avdeling.

Vi har en stor fordel her ved at barnehagen er liten, og vi har da mulighet for mye hyppigere kontaktmøter, barn og voksne i mellom. Etter at barna har startet opp på Røyskattroa gir Bjørneroa også muligheter for at barna kan besøke sin tidligere avdeling ved behov.

Hvert år ønsker vi å bruke de to siste månedene av barnehageåret til tilvenning på Røyskattroa. I mai og juni måned har vi en fast besøksdag inne på avdelingen hvor barna fra Bjørneroa har lekegruppe på formiddagen etterfulgt av lunsj. Barna besøker avdelingen som en gruppe sammen med en voksen. I lekegruppen skal barna få utforske rom, materiell og å ha frilek. 

Mai: Barna får ha avdelingen for seg selv. Her vil de få utforske rommene uten barn fra avdelingen til stedet. Når lunsjmåltidet starter spiser barna inne på det samme rommet som en gruppe med barn fra Røyskattroa, men på eget bord og sammen med sin trygge voksen.

Juni: Barna møter en voksen fra Røyskattroa og en gruppe med barn. De vil da ha lekegruppe sammen. Når lunsjmåltidet starter vi barna får spise i blandet gruppe sammen med gruppen barn fra Røyskattroa.

Overgangen fra barnehage til skole

I Larvik kommune har vi utarbeidet rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Hensikten er å skape en god og trygg overgang for barna og foreldrene/foresatte. Gjennom felles møtearenaer gir barnehagen og skolen hverandre gjensidig informasjon om sine respektive virksomheter. Foreldre blir kalt inn til overgangssamtaler der det er nødvendig og vi planlegger og gjennomfører besøk til SFO og skolen, slik at barna blir kjent med omgivelsene.

Til toppen