Satsingsområder for barnehageåret 2025/2026
«Jeg er meg»
Jeg er meg» er et prosjekt for å fremme barns seksuelle helse og forebygge seksuelle overgrep mot barn. Det er et helsefremmende og forebyggende tiltak som skal styrke barnas kunnskap om egen kropp og helse.
En viktig del av prosjektet er å styrke de ansatte i barnehage sin kunnskap og bevissthet om barns naturlige seksuelle utvikling, og hvordan denne kommer til uttrykk gjennom lek og atferd. Ved å øke denne kompetansen hos de voksne, er vårt håp at vi blir satt i bedre stand til å snakke med barn om disse temaene, og dermed lettere kan identifisere barn det er grunn til å bekymre seg for.
Gjennom temabaserte samlinger i barnehagen skal de voksne jobbe med å styrke barns begrepsapparat om alle deler av kroppen og om de ulike følelsene.
Barna skal lære om – og øve på å respektere egen og andres kropp og grenser.
Mål for «Jeg er meg»:
● gi barn og voksne kunnskap
● etablere ord og begreper
● bli kjent med kroppen
● bli glad i egen kropp
● ha respekt for andres kropp
● bli kjent med egne og andres følelser
● kunne si fra og sette grenser
● bevisstgjøre barna om gode og vonde hemmeligheter
● bli kjent med likheter og ulikheter hos barn og voksne
● bli kjent med ulike familiesituasjoner
Inkluderende lekemiljø
Valby barnehage deltar i den nasjonale ordningen, Regional ordning for kompetanseutvikling (Rekomp).
Formålet med ordningen er at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Utviklingsarbeidet knyttet til dette prosjektet involverer hele personalet i barnehagen. Rekomp foregår i samarbeid med USN som bidrar med forskningsbasert og praksisrettet innhold.
Valby barnehage har valgt seg ut tema: “Leken som arena for å skape et godt psykososialt miljø i barnehagen”. Dette barnehageåret jobber vi med vårt fysiske lekemiljø og voksenrollen.

ASK- Alternativ supplerende kommunikasjon
I Valby har vi spesielt fokus på ASK i barnehagens allmennpedagogiske tilbud. Alternativ Supplerende Kommunikasjon (ASK) er måter å kommunisere på som ofte benyttes av barn og voksne som strever med eller ikke har utviklet et verbalt språk. Det kan være alt fra mimikk, kroppsspråk, lyder, peking med hånd/øyne, håndtegn eller bruk av symboler eller bilder.
ASK er en fin støtte for alle barn som utvikler språket sitt og er med på å hjelpe de barna som strever med det verbale språket til å kunne kommunisere på andre måter. Det å ha fokus på ASK for alle barna i Valby er et viktig ledd i tanken om et inkluderende lekemiljø og fellesskap og som en støtte for alle barns språkutvikling.
I Valby bruker vi blant annet tematavler (tavler med bilder/symboler), kommunikasjonskort (kort med bilder/symboler) og enkle tegn til tale for å støtte opp under barnas språkutvikling. I Rammeplan for barnehagen står det at «Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk», og «være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling».
Med utgangspunkt i dette skal ASK være tilgjengelig for alle barn og voksne i Valby barnehage for å støtte opp under barnas språkutvikling.
