Trygg oppstart og trygge overganger

Innhold

Fra det første møte i barnehagen og frem mot skolestart

Det å begynne i barnehage er en overgang fra å være sammen med mamma, pappa, eller andre, til å bli inkludert i et fellesskap med mange barn og voksne. Det er viktig for oss at barn og foreldre opplever trygghet, spesielt i den første tiden i barnehagen, men også i overganger mellom avdelinger og skolestart. Vi er opptatt av å møte det enkelte barns behov, og bidra til et godt samarbeid med hjemmet gjennom alle barnehageårene.

Oppstart og tilvenning i barnehagen

De første dagene i barnehagen har barnet kortere dager. Tilvenningen skjer gradvis og vi justerer oss hele tiden etter barnets behov. Barnet får en kontaktperson som har hovedansvaret den første tiden. Vi har fokus på nærhet, trygghet, rutiner, tilknytning og god kommunikasjon med foreldre. Pedagogisk leder har oppstartssamtale med foreldrene i løpet av de første dagene i barnehagen. Der utveksles viktig informasjon om barnet, familien og barnehagen.

Overgang til ny avdeling

Overgangen fra liten til stor avdeling er en liten milepæl for mange. Barna vokser og trenger nye utfordringer og erfaringer. Det er flere og større barn på mellom eller stor avdeling, noe som innebærer et høyere tempo og mer lyd. Vi jobber bevisst med at overgangen skal bli så god som mulig. Barnas foreldre får så tidlig som mulig beskjed om overflytting til ny avdeling. Personalet på ny avdeling jobber aktivt for å bli kjent med barna før de begynner. Barna er blant annet med på ulike aktiviteter på sin nye avdeling, så når overgangen er der, er det kjente trygge voksne som møter dem og følger dem på veien videre.

Overgangen fra barnehage til skole

I Larvik kommune har vi utarbeidet felles rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Hensikten er å skape en god og trygg overgang for barna og foreldrene. Gjennom felles møtearenaer gir barnehagen og skolen hverandre gjensidig informasjon om sine respektive virksomheter. Foreldre blir kalt inn til overgangssamtaler der det er nødvendig og vi planlegger og gjennomfører besøk til SFO og skolen, slik at barna blir kjent med omgivelsene.

Kastanje
Til toppen