Trygg oppstart - Trygge overganger

Innhold

Grevle barnehage samarbeider tett med Stavern skole og SFO.

Fra det første møte i barnehagen og frem mot skolestart

Det å begynne i barnehage er en overgang fra å være sammen med mamma og pappa til å bli inkludert i et fellesskap med mange barn og voksne. Vi tar tilvenningen på alvor og inviterer gjerne på besøk til barnehagen i forkant av oppstart, og alle foresatte inviteres til foreldremøte på våren. Det er viktig for oss at barn og foresatte opplever trygghet, spesielt i den første tiden i barnehagen, men også i overganger mellom avdelinger og skolestart. Vi er opptatt av å møte det enkelte barns behov, og bidra til et godt samarbeid med hjem og familie gjennom alle barnehageårene.

Vi jobber bevisst med overgangene til nye avdelinger. Måten vi gjennom hele året organiserer oss, er med på å lette denne overgangen. Avdelingene er ofte sammen i utetiden og i ferier, og ved andre anledninger. De er godt kjent i hele barnehagen. Før de flyttes over i ny avdeling , har de besøksdager hvor de deltar i lek og måltider. Dette informeres om på forhånd via MyKid.

Oppstart og tilvenning i barnehagen

I Grevle barnehage er vi opptatt av at barna skal få en best mulig start i sin nye hverdag. En myk start gir et godt grunnlag for dette. Dette gjelder spesielt de yngste barna. Barnet får en kontaktperson som har hovedansvaret den første tiden. Denne personen blir det første bindeleddet mellom barnet, foreldre/foresatte og barnehagen. De første dagene i barnehagen har barna kortere dager, og tilvenningen skjer gradvis og etter individuelle behov. Personalet vil ha fokus på nærhet, trygghet, rutiner, tilknytning og god kommunikasjon med foreldre/foresatte. Pedagogisk leder har oppstartssamtale med foreldrene i løpet av de første dagene i barnehagen. Der utveksles viktig informasjon om barnet, familien og barnehagen.

Overgang mellom avdelinger

Dette kan være en milepel for mange. Barna vokser og trenger nye utfordringer og erfaringer. Personalet støtter
og trygger barna i overgangen til ny avdeling. Barnas foreldre får tidlig beskjed om hvilken avdeling de skal flyttes over til, og vi tar utgangspunkt i lekekamerater og fordeling i kjønn, utvikling/ alder. Vi hjelper barna å bli
kjent på ny avdeling via jevnlig besøk på aktuell avdeling. Barna øver på selvstendighet, hjelpsomhet og å være
inkuderende og høflig. Vennskap og tilhørighet utvikles.

Overgangen fra barnehage til skole

I Larvik er det utarbeidet rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole og hensikten er å
skape en god og trygg overgang for barna og foreldrene/foresatte.
Denne rutinen er under revidering og foreldrene i denne barnegruppen holdes orientert.

Til toppen