Lanserer podkast om psykisk helse

«Psykologer i fri flyt» er navnet på podkasten til psykologspesialistene Catharina Carming Vestmoen (41) og Anne Kvale Havig (50). I denne podkasten byr Anne og Catharina på seg selv, og humor blandes med fagteorier. Målet er å opplyse, underholde og normalisere.

Psykologer I Fri Flyt 169

De to har jobbet som psykologer i Larvik kommune i henholdsvis 5 og 11 år. Catharina er svensk, men har bodd i Norge i 15 år. Anne er opprinnelig fra Arendal, men har bodd i Larvik i 11 år.

– Vi er både like og ulike som personer, og dette gir podcasten en spennende dynamikk ved at vi kan ha ulike innfallsvinkler og forståelse av et tema. Samtidig har vi god kjemi, masse humor og trives veldig godt sammen.

Som psykologer i kommunen jobber Catharina på voksenfeltet, mens Anne jobber mot barn, unge og familier.

Søvn, skam, barneoppdragelse, lykke og smartklokke

Foreløpig er det spilt inn fem episoder, om smartklokke, skam, barneoppdragelse, søvn og lykke. Allerede nå ligger tre av episodene ute, og om et par uker slipper vi en ny.

En av episodene heter Pulsklokke - en velsignelse eller en forbannelse.

– Det er ufattelig hva en smartklokke kan gjøre, og hvor mye vi overlater til den. Trenger du å sjekke klokka om du har sovet godt, eller kan du rett og slett kjenne etter? spør Anne.

Hun har ikke smartklokke, men det har Catharina.

– Målgruppa er unge og voksne i alle aldre, menn og kvinner. Vi ønsker å være interessante og nå ut til så mange som mulig. Vi vil snakke om allmennmenneskelige, store og små temaer som ofte har en større påvirkning på livene våre og den psykiske helsen enn vi er klar over.

Unik podkast – underholdende, nyttig og tankevekkende

– Det finnes et hav av podkaster å lytte til, også om psykisk helse. Hvorfor skal noen lytte til denne?

– Vi vil påstå at det ikke finnes et hav med podkaster som den vi lager. Det finnes mange ikkepsykologer som snakker om hverdagspsykologi, og det finnes psykologer som presenterer forskning og smalere temaer på en mer teoretisk måte. Vi tror at vi kan bidra med noe eget ved å være et sted midt imellom med en podkast som er underholdende, nyttig og tankevekkende, avslutter Catharina og Anne.

Du kan lytte til podkasten i podkast-appen på mobilen din, Spotify eller Anchor.