Velkommen til eierskiftekurs i Sliperiet

Skal du selge en familiegård? Eller kanskje overta? Mandag 26. september inviteres du til eierskiftekurs i Sliperiet.

Å selge familiegården er en prosess som krever tid og god planlegging. Det er ofte både verdier og følelser involvert i prosessen.

Under kurset vil du møte Marit Sibbern, fra Sibbern råd og verdi. Marit har lang erfaring med å bistå i salg av landbrukseiendommer. Hun har jobbet mange år som regnskapsfører, takstmann, og rådgiver for kunder. Det er både praktiske og følelsesmessige problemstillinger som bør tenkes gjennom før overdragelsen og ofte kan det være lurt å begynne prosessen tidlig. Kommunen vil også informere om konsesjon ved salg.

Kurset er egnet både for deg som skal overta gården innad i familien, og deg som skal selge på det åpne markedet. Arrangementet er gratis, men krever påmelding.

Kurset arrangeres gjennom prosjektet Økt innovasjon og verdiskapning i landbruket, som er et samarbeid mellom Larvik kommune, Colab Larvik og Gründernettverket, og er støttet av Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Kursinnhold

Temaer for kvelden vil blant annet være:

• Skatt, verdsettelse og taksering
  • Regelverk rundt konsesjon og odel
  • Etteroppgjørsbestemmelser
  • Kår
  • Følelser, hensyn til søsken og takknemlighetsgjeld

Det vil være enkel matservering og kaffe.

Kurset vil foregå på Sliperiet mandag 26. september, fra kl. 18.00 til 21.00.

Påmeldingsfristen er 23. september.

Meld deg på her